Ångesten begränsar mitt liv
Hej! Jag lider av ångest, jag kan inte gå till skolan ibland, jag kan inte åka bussen till skolan, jag är rädd att de ska hända nånting med de jag känner. Sedan så kan ja må skit dåligt inombords, jag orkar inte må dåligt inombords. De är riktigt jobbigt, de blir mkt frånvaro mm. Vad ska jag göra? Jag behöver tips

BUP svarar:
Hej!
Du ber om råd och tips. Det är bra att du vill ha hjälp och mitt råd till dig är att du ska söka hjälp för den oron och rädslan du känner. Att vara orolig och rädd tillhör livet, men när det blir så att ens livsutrymme krymper och blir mindre och mindre är det dags att ta hjälp. Det är då det blir ett problem som måste tas om hand. Det är klart att du behöver hjälp så du inte känner dig begränsad och får känna dig mer fri.
Du ger i ditt brev till oss på frågelåda två bra exempel:  -Ångesten gör att du ibland inte klarar av att gå i skolan eller ta bussen dit. Och oron över att det ska hända något med din familj och vänner är en orostanke du går och bär på.
Att lova att det inte kommer hända något i framtiden som påverkar din familj eller vänner kan ingen göra. Det är skönt att vi inte kan se in i framtiden och den oron om vi väljer att de det mer positivt betyder att du har många viktiga personer runt omkring dig som får plats i ditt hjärta.
Det är viktigt att se vad du klarar av utan oro och vad som blir svårt.
Nu vet inte jag var du bor men det kan vara skillnad att åka buss eller tunnelbana. Åka i tunnlar under marken kan för vissa skapa en stress och oro. Rusningstrafik och trängsel, hur reagerar du på det? Om man åker själv eller med någon annan är en annan skillnad att kolla upp. Det kanske är möjligt för dig att åka kollektivt med dina vänner på helgen eller efter skolan. Om du klarar av det är det ju superbra eller ett mål att sätta upp som du kan öva på.
Den behandling som brukar vara aktuell för att behandla ångest heter KBT. Det är en förkortning för kognitiv beteendeterapi. Första steget är att lära sig mer om ångest. Pratar om tankar, känslor och vad du brukar göra för att undvika rädslan du känner. Ni går igenom hur oron känns i kroppen. Tränar på att uppmärksamma kroppens olika signaler.  Hur känns det i kroppen innan du ska kliva på bussen eller gå hemifrån? Avslappningsövningar för att lära sig att hantera stress och oro brukar vara ett annat moment. Sen handlar det om att utmana sin oro.
Jag ska ge dig ett exempel. Om du är höjdrädd och vill klara av att hoppa från den högsta trampolinen på hopptornet. Då börjar du med att hoppa från bassängkanten. När du övat och gjort det några gånger utan oro så är nästa steg att hoppa från startblocken eller från den lägsta trampolinen. Samma sak. Öva och då oron inte finns där eller bara en lätt anspänning. Nästa steg. Det är du tillsammans med den du samtalar med som kommer överens om i vilken takt och vilken steg som är möjligt att börja med. Det handlar alltså inte om att börja med det svåraste eller läskigaste först.
Frågan är vem du ska vända dig till för att få hjälp att minska och hantera den ångest du känner. Är din skolkurator ett alternativ så är det en bra start. Hen finns ju i skolan dit du går om inte alla dagar så nästan varje dag eller hur? Ungdomsmottagningen är ett annat bra alternativ. Du kan gå in på ungdomsmottagningen för att hitta närmaste mottagning. Du kan också be dina vårdnadshavare att kontakta BUP för att se om de kan hjälpa dig.
På sajten Snorkel kan du få en del bra tips också.
Bra att du skrev till oss och att du ville ha några råd.
Lycka till!