Dåligt behandlad av föräldrarna
Hej!
skulle vara väldigt tacksam om jag fick svar.
Jag har tidigare blivit behandlad VÄLDIGT dåligt av mina föräldrar. Min pappa har alltid hatat mig och till och med sagt till mig att han inte vill ha mig hemma för att jag bara är ett problem. Han har också sagt att han kommer skicka iväg mig till något fosterhem vilket gjorde mig väldigt ledsen. Han ville även skicka iväg mig till ett ställe och när han hotade med att han skulle göra det så sa han, men fattar du inte att vi inte vill ha dig här hemma du bara förstör för hela familjen.
Han är alltid otrevlig mot mig och alltid sur känns det som. Jag har tidigare blivit utsatt för våld av honom då han har gjort att jag fått märken på armar osv. Han kallar mig även massor av elaka grejer som t.ex att jag ska dra åt helvete, hotat med grejer som t.ex att ta mina grejer osv.
Det var som värst för ett tag sen nu har det blivit bättre då han inte längre är lika våldsam. Men jag mår fortfarande inte alls bra psykiskt. Då jag känner mig sur, irriterad, ful, värdelös, dålig på allt, jag klankar även alltid ner på mig själv precis hela tiden. Nu för tiden har jag jättesvårt att vara positiv det är näst intill omöjligt för mig att vara positiv. Jag är även väldigt trött i princip  hela tiden orkar inte med skola längre alls. Kan inte heller koncentrera mig alls. Så här har det inte alltid varit utan det har kommit nu på senaste efter allt som hänt. Har även problem med att jag övertänker hela tiden t.ex att alla hatar mig osv.
Min fråga: Kan mitt humör, mitt beteende och dåliga självförtroende bero på det jag varit med om.
Mitt humör går väldigt upp och ner hela tiden.
Kan även tillägga att under den perioden då jag mådde som sämst så låg jag och grät varje kväll tills jag somnade. Vilket ledde till att jag ofta var väldigt nedstämd och trött om dagarna. Gråter fortfarande väldigt ofta.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Vi kan börja med den fråga du ställer mot slutet av ditt mejl för det är samtidigt kärnan av dina problem: ja, definitivt, hela ditt mående, humör, dåliga självförtroende, nedstämdhet hänger definitivt ihop med din uppväxt, med hur du har blivit behandlad av dina föräldrar.
Det är inte unikt för dig, vi alla är i alla högsta grad påverkade och formade av hur våra föräldrar tog hand om oss. Om de var bekräftande, kärleksfulla, omtänksamma, lyhörda för våra behov eller - som i ditt fall och tyvärr i många andra fall också - avvisande, nedvärderande, allt för kritiska, och i värsta fall även fysisk våldsamma.
En sådan uppväxt kan med fog beskrivas som en traumatisk uppväxt. Föräldrarnas främsta uppgift är att ge barnet trygghet och villkorslös kärlek. Jag vill betona ordet villkorslös. Det betyder - som det brukar vara i de flesta fallen - kärlek under alla omständigheter, även om barnet råkar ha något funktionshinder eller av någon anledning är lite svårare att förstå sig på eller styra. När ett barn inte får kärlek och bekräftelser av föräldrarna kan konsekvensen bland annat bli att barnet utvecklar en negativ syn på sig själv det vill säga dåligt självförtroende, att humöret lätt kan bli labilt, ledsenheten, nedstämdheten följer med.
Du uttrycker dig mycket välformulerat och reflekterande i ditt mejl. Det säger till mig att du har mycket goda inre resurser och förutsättningar för att bearbeta din traumatiska uppväxt och ta itu med de negativa konsekvenserna du känner mer av nu när du kommer upp i tonåren.
Du berättar mest om din pappa, mycket mindre om din mamma. Om hon ändå kan ge dig i någon mån stöd och visa viss förståelse kan betyda väldigt mycket att prata med henne även om hon också har svikit dig under åren. Dessutom kan det också ha betydelse om du har någon släkting som har bevittnat din uppväxt och kan ge dig bekräftelse i dina upplevelser.
Men oavsett om du har eller inte har dess nämnda möjligheter tycker jag även att du behöver professionella samtal för att kunna bearbeta och hantera allt du har varit med om, och bygga upp en sund självtillit och balanserat känsloliv. Vänd dig i första hand till ungdomsmottagningen där man har stor erfarenhet av de problem du brottas med. Många vårdcentraler har numera också mottagning för psykiska problem, du kan ringa dit och fråga.
På nätet kan du få stöd och mer råd till exempel på tjejzonen.se eller på föreningentilia.se. Och glöm inte att kuratorn i skolan kan vara ett första steg på vägen till att du får bra hjälp och vägledning mot en gladare framtid som du har goda förutsättningar att nå.