Ibland får jag tankar om att inte vilja leva
Hej jag är en 12 årig pojke som inte vill leva längre får bara såna tankar men vet inte varför vill egentligen inte ha hjälp men alla bryr sig så mycket snälla ge mig tips
Annonym

BUP svarar:
Hej!
Jag måste börja att kolla med dig runt en viktig sak. Har du berättat för dina föräldrar, någon lärare i plugget eller någon annan vuxen hur du mår? Hur läget är. Du har ju skrivit ett brev till oss så det finns något som inte känns helt bra eller hur?
Det verkar finnas många runt omkring dig som bryr sig så antingen har du redan tagit det viktiga steget och börjat berätta eller så är det så att du är bra på att visa känslor och det finns engagerade vuxna som fångar upp dina ledsen känslor.
Vi på frågelådan brukar alltid ge rådet att prata med någon. Dela glädje och sorg. Det är ett råd jag även vill ge till dig.
Att söka hjälp tycket jag är modigt. Det visar inte på svaghet utan tvärtom på en styrka att ta hjälp om det behövs. Det gäller alla. Vuxna är ibland sämre på att be om hjälp.
När man är i din ålder kan det vara känsligt att vara i centrum och man kan bli trött på att få en massa frågor hur läget är hela tiden. Men det är viktigt att alla vuxna visar barn och ungdomar omtanke, omsorg och skickar signaler att de är betydelsefulla.
Jag tycker att det skulle vara bra att du tillsammans med någon vuxen blir som en detektivbyrå och reda ut vad allt egentligen handlar om. Tar reda på vad som gör dig ledsen, orolig eller vad det är som påverkar hur du mår. Om det hänt något i ditt unga liv som skakat om, något som du kanske drömmer mardrömmar om. Din skolkurator skulle kunna vara ett alternativ att börja samtala med. Om du pratar med dina föräldrar kan de vara med att diskutera vem du/ni skulle kunna vända er till om det finns andra alternativ som är bra.
Lycka till och det var bra att du skrev till oss!