Mår dåligt när jag går till skolan
Jag har självmords tankar och mor dåligt varje gång jag går till skolan så har jag ångest och bara väntar tills rasten är slut och när jag kommer hem så mor jag dåligt.

BUP svarar:
Hej!
Det är modigt och klokt av dig att du skriver till oss. Du ska självklart få hjälp med det som gör dig så ledsen.
Du skriver ganska kort, jag vet inte vad det är för problem du har i skolan. Jag kan tänka mig en rad olika problem som skolungdomar brukar brottas med. Det kan vara så att man känner sig utanför, inte har kompisar att hänga med på rasterna eller man är kanske till och med mobbad. Eller man har kanske svårt för något ämne (eller några ämnen) och skäms för det. Eller man kanske är rädd för en lärare. Eller något helt annat.
Oavsett vad ditt problem är måste du prata med någon om dina bekymmer. Om man bara är ensam med sina tankar blir det svårt att hitta utvägar, man blir bara mer och mer ledsen. Men om man talar med en vuxen ser man att det finns lösning på problemen.
Vem kan du tala med? Hur är det hemma med dina föräldrar? Kan du tala med dem eller med någon av dem? Har du provat det? Föräldrarna brukar vara den första hjälpen för sina barn, bara de vet om vilka problem barnet kämpar med.
Men jag vet att man ibland inte känner att man kan vända sig till sina föräldrar. Det kan dock finnas någon annan i familjen? Finns det någon vuxen i din familj (far- eller morföräldrar, andra släktingar) som skulle förstå dig?
Om du inte hittar hjälp på hemmaplan ska du omgående vända dig till skolkuratorn eller skolsköterskan. Eller tala med en lärare som du har förtroende för. Våga berätta om dina problem så finns det hjälp, du får se!
Det var bra gjort av dig att du skev till oss. Det ska vara det första steget mot att få hjälp. Men du ska ta det andra steget också! Det är att du gör som jag skrev här. Du ska leva och du ska vara glad, tro mig, det är möjligt! Men man kan få hjälp bara om man vågar berätta. Det är det som du ska göra.
Förutom det som jag skrev här ovan kan du också gå in på bris.se där du kan chatta med en kurator som kan också hjälpa dig med att formulera mer konkret vad det för mörka tankar som far genom ditt huvud och ge dig mer råd hur du kan gå vidare. Du kan även ringa dit på telefonnummer 116 111.