Går bara djupare ner i mitt mående
Hej
Jag mår inte så bra och har många självmordstankar. Något som jag brukade trösta mig själv med var att ”allt kommer bli bra i framtiden” men nu börjar jag sluta tro på det o självmord ser nästan ut som ett bättre alternativ. Det går sämre och sämre i skolan för mig när jag går djupare ner i mitt mående. Jag orkar inte må dåligt längre.
Jag vill snacka med någon men jag vet inte hur jag ska göra. Jag skulle aldrig snackat med mina vänner för jag vet hur det är att bli satt i denna situationen då inget av vad man säger hjälper. Jag vill inte berätta för mina föräldrar för det skulle plåga mig att se hur mycket jag oroar och sårar dem. Det skulle vara själviskt. Sen att prata med en kurator skulle inte heller funkat så bra för de hade bara sagt till mina föräldrar som inte hade löst något alls. Det känns hopplöst för jag har verkligen ingen aning om hur jag ska göra det bra igen.
Mvh en 16 åring som inte mår så bra
En 16 åring som inte mår så bra

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du hörde av dig till oss!
-Nej, det är inte så hopplöst som du kanske upplever det just nu. Du uttrycker att du också gått djupare ner i hur du mår - då brukar det även bli svårare att känna positiva känslor och att det finns hopp för framtiden.
Men att du har det svårt och tungt betyder ändå inte att det saknas lösningar för dig - det finns en väg framåt!
Det är bra att du själv funderar över vad som kan göra saker bättre igen. Håll fast vid de tankarna och vid minsta strimma av hopp du kan känna! Men framför allt så tror jag att du skulle behöva få prata med någon professionell om hur du mår, och kunna få vidare hjälp den vägen.
Jag förstår att du noga själv tänkt igenom vem du skulle kunna prata med. Jag tror du också resonerar klokt och moget när du kommit fram till att dina vänner troligen skulle få svårt att hjälpa dig. De är dina vänner och du skulle behöva en annan slags samtalskontakt just nu. Men de kan ändå vara dina vänner som du kan träffa även när du inte mår bra.
Många i din ålder kan tycka att det bara känns jobbigt och kanske onödigt att dra in föräldrarna. Ofta så kan ungdomar också ha egna samtalskontakter, men ibland kan föräldrarna ändå behöva få veta om det är allvarliga bekymmer som man går igenom.
Inom BUP så är behandlare vana att också ge stöd när så behövs både till ungdomarna själva och till deras vårdnadshavare.
Många gånger kan man dela upp dessa samtal så både du själv och dina föräldrar i så fall kunde få eget stöd. Föräldrarna brukar ofta uttrycka att det är ändå bättre att de vet hur det faktiskt ligger till, än att de bara går och oroar sig och tänker det värsta. Men jag ska inte övertala dig att prata med dina föräldrar om hur du mår, och om du inte alls kan tänka dig det i nuläget.
Däremot så behöver du börja prata med någon vuxen om att du kämpar med självmordstankar. Det är viktigt för din hälsa, och så att du kan börja få hjälp och behandling krig det. Det finns också bra hjälp att få för ungdomar som har självmordstankar.
Du och dina föräldrar kan kontakta oss på BUP för att få hjälp med en bedömning. Då kan du också få prata igenom hur du mår med någon och få hjälp att förstå mer om de problem som du kämpar med. Behandlaren kommer då också berätta mer om vilken sorts behandling som är den rekommenderade för att du ska kunna börja må bättre igen.
En annan väg framåt är att du vänder dig till ungdomsmottagningen och påbörjar en egen samtalskontakt därigenom, om du inte önskar kontakta BUP i nuläget.
När de svåra tankarna och känslorna kommer över dig så kan du också ringa till Mind -självmordslinjen för stöd och hopp i stunden. Men det viktiga nu är att du får påbörja en samtalskontakt för fortsatt hjälp.
Ge inte upp!