Har många problem i mitt meningslösa liv
Hej,
Jag har många problem i mitt meningslösa liv. För ungefär två månader sedan hade jag en bästa vän. Hon betydde allt för mig. Sedan kom en dag där våran vänskap slutade helt. När hon lämnade mitt liv följde allt mitt hopp med. Jag har haft det tufft i ett bra tag nu. Skilda föräldrar, ångest och depression. Försökt ta livet av mig fler gånger än vad jag kan räkna på mina fingrar. Åkt in på psyket och skär mig. Nu är jag helt utfryst och känner mig osynlig. Fått jobba ensam på grupparbeten då ingen velat ha mig i sin grupp. Ingen pratar med mig och sådant. Men problemet är att jag inte orkar ha ”vänner”. Jag allmänt stör mig på folk och vill vara själv. Och hemma är det svårt. Mamma säger ord som att jag är trög och värdelös, pappa med. Har ingen ork för att bo hemma längre. Och snart ger jag upp. Kommer nog försöka ta livet igen. Det är enda sättet att åka i på psyket. Har haft kontakt med bup men får ej gå dit längre, då mina föräldrar tycker att det var dåligt. Jag vet inte vad jag ska göra med mitt liv längre. Hjälp mig innan jag ger upp helt.
Värdelös tjej

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att du inte får gå till BUP längre för att dina föräldrar tyckte att det var för dåligt. Tyckte du att det var till hjälp för dig på något sätt? Jag hoppas att du tyckte det, för då har du fått känna att samtal kan hjälpa och att det finns hopp om att ditt liv inte behöver kännas så outhärdligt och meningslöst som det verkar göra just nu. Jag vill att du ska veta att det finns andra möjligheter till hjälp om nu dina föräldrar stängt dörren till BUP. Med din beskrivning av dina problem skulle jag ändå rekommendera dig till BUP för att återuppta den kontakten.
Att du skriver under ditt brev med "värdelös tjej" gör ont i hjärtat att läsa. Du är inte alls värdelös. Att du mår psykiskt dåligt med både ångest och depression betyder inte att du är värdelös. Att du ibland vill vara själv betyder inte att du är värdelös.
Dina mamma kallar dig för trög och värdelös så jag fattar att det inte hjälper dig att skapa en positivare beskrivning av den du är. Den unika person med styrkor som finns där som dina föräldrar inte sett eller i alla fall inte lyfter fram.
Att vänskapen med din kompis har tagit slut måste varit riktigt tufft för dig. Finns det andra i din skola eller på nätet du skulle kunna börja ha kontakt med? Jag vet att du har en stor önskan och behov av att vara själv och det kanske inte finns någon som din bästa vän men jag vill ändå uppmuntra dig till att söka upp nya vänner när du orkar. Att omge sig med vänner och kloka bra vuxna är viktigt.
Om det är så att du behöver någon att prata/chatta med vill jag tipsa om Bris och tjejzonen. Kolla in deras hemsidor. Jag tror att det skulle vara bra för dig att få stöd och tröst efter att du fått höra nedsättande ord eller känt dig ensam och utanför i plugget. Få hjälp att ändra på din självbild. Att du kan få känna dig bra, viktig och värdefull.
Tack för ditt fina brev och lycka till!