Deprimerad och orkar inte med skolan
hej bup jag lider av en svår depression sen flera år tillbaka. Jag går i 9:an och har F i alla ämnen pga min frånvaro jag vet inte vad jag ska göra längre kan inte koncentrera mig på något. Jag ska träffa en psykolog men det är om typ 2 månader. Jag är jätte orolig över mina betyg men har ingen ork eller motivation pga mitt mående. Jag har det jätte jobbigt nu jag orkar verkligen inte leva mer. Lärarna tror att jag mår dåligt pga min familj men det stämmer verkligen inte. Jag tänker på mina betyg varje dag och är rädd att inte komma in i gymnasiet men ändå så gör jag ingenting åt det. Jag är så trött på mina koncentrationssvårigheter och att dagdrömma. Jag dagdrömmer alldeles för mycket, mår bra och sen blir jag bara ledsen för att det inte är på riktigt. Vet inte varför jag skriver till er men vill vara må bra.
W

BUP svarar:
Hej!
Jag förstår verkligen att det är svårt för dig att känna pressen av betygen i nian samtidigt som du känner att du inte orkar och har svårt att koncentrera dig. Då är det lätt att förlora sig i dagdrömmar där allt kan kännas bättre för en stund.
Men vad tror du skulle behövas för att du ska orka vara i skolan mera och att kunna koncentrera dig bättre? Du säger att lärarna tror att du mår dåligt på grund av din familj. Varför tror lärarna så? När ens föräldrar av någon anledning inte kan ge det stöd man behöver, kanske för att de själva mår dåligt på något sätt, så blir det svårt att själv orka. Om det finns problem i familjen så kan socialtjänsten ge stöd för att göra det bättre. Socialtjänsten är till för att hjälpa. Föräldrar kan själva kontakta socialtjänsten eller så kan någon i skolan göra det. Att ens familj har det bra är viktigt för att man själv ska må bra och orka med skolan.
Men du säger att det inte är problem hemma som gör att du mår dåligt. För att det ska bli bättre för dig är det viktigt att förstå varför det blivit så här och vad du behöver för att må bättre. Du har varit deprimerad i flera år och du har hög frånvaro i skolan. Du kommer att träffa en psykolog om några månader. Det är bra. Men kanske finns anledning att du tillsammans med dina föräldrar också kontaktar BUP.
Kan skolan på något sätt hjälpa dig med att minska din frånvaro och med att koncentrera dig när du är där? Ge dig mer särskilt stöd så du kan känna att du får mer gjort i skolan och blir mer nöjd med dig själv. Men att gå i nian och känna pressen av betygen är tufft. Har skolan något förslag på hur du kan göra om du har svårt att orka fullt ut som du skulle vilja?
Allt detta är sådant du också behöver tala med dina föräldrar om. Kan du tala med dem om hur du mår? Om det är svårt kanske det finns någon vuxen i skolan att tala med tills du träffar psykologen? Kanske din mentor eller någon som du har förtroende för?
Det viktigaste är att du får hjälp att må bättre. Försök tala med dina föräldrar och be skolan om mer stöd. Du kan också säga att det känns för långt att vänta 2 månader på psykologen. Kanske kan det då gå att ordna en tidigare tid.