Gråter varje kväll i saknad efter min kompis
Hej, min kompis har flyttat 5 timmar bort så jag kan inte träffa henne lika ofta längre, det har snart gått ett halv år och jag gråter fortfarande varje kväll eller när jag hör hennes namn, finns det något jag kan göra för att de är ska bli bättre äför att jag har ingen aptit eller energi längre
Rosa tjejen

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.Vad besvärligt du har det. Jag antar att du saknar henne mycket och det är därför du gråter när du tänker på henne. Jag vet inte hur ni hade det när ni träffades oftare - kanske varje dag? Men en kompis kan vara så viktigt - någon man kan prata om allt med. Någon man kan dela sitt liv med.
Var det så för dig och har det blivit annorlunda? Att hon flyttat gör att ni inte träffas lika ofta men kanske också att något annat gått förlorat - att du inte längre har någon att prata med som är intresserad och vill lyssna och vill förstå på samma sätt som tidigare? Svårt att veta men det verkar som du förlorat något viktigt.
Du undrar om det finns något du kan göra så att det kan bli bättre. Du skriver också att du inte har någon aptit och energi längre - så du är väldigt påverkad. Jag tycker du ska prata med någon vuxen om hur du har det och hur påverkad du blivit av din kompis flytt. Kan du prata med dina föräldrar om det? Förstår de hur viktig din kamrat är och hur påverkad du blivit? Eller kanske kan du ta kontakt med din skolkurator och höra med hen om vad du skulle kunna göra för att det ska bli bättre.
Lycka till!