Föräldrarna är överbeskyddande och gör allt till en stor grej
Jag mår skit och är väldigt deprimerad... jag har nu börjat skära mig och mår skit. Min kille och 2 andra kompisar är dom ända som vet om det. Mina föräldrar vet inte eftersom jag inte kan berätta för att dom är lite mer överbeskyddande och dom gör allt till en stor grej och sånt. Jag skär mig för att jag får för många tankar och att skära sig får bort alla tankar. Jag vill sluta. Men vad ska jag göra för att sluta?

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det var bra att du skrev till oss och berättade om hur du känner dig. Du beskriver precis hur det brukar vara när man känner nedstämd och ledsen. Då brukar det vara så att man går runt och håller det mesta för sig själv.
Man kan ha olika tankar om hur andra ska reagera om de får höra hur det är. Jag vet ju inte hur det är för dig men jag vet att det inte är så ovanligt att man kan vara ängslig för att andra skall bli arga, tycka att man är knäpp eller tycka att man överdriver och att man bara skall ”skärpa sig”.
Jag tänker på hur du beskriver dina föräldrar. Att du tänker att de överreagerar. Kanske beror det också på att du tänker att du inte kan berätta för andra om hur du faktiskt tänker och känner. Och kanske att de inte skall förstå dig. Min erfarenhet av föräldrar till barn eller unga som har det svårt är att de flesta vill vara till nytta för sina barn och vill hjälpa till.
Jag känner ju inte dig eller dina föräldrar så jag vet ju inte hur det är precis för dig. Jag tycker dock att du ska göra ett försök att prata med dem och säga, som du skriver i ditt brev, att du vill sluta skära dig. Om det trots allt skulle kännas för svårt att börja med kanske du kan ta hjälp av någon på din skola? Fundera över om det finns någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för och som du kanske skulle kunna prata med. Det skulle kanske kunna handla om skolkuratorn, en mentor eller skolsköterskan.
Du kan också kontakta ungdomsmottagningen. Där finns det människor som är vana vid att möta unga som har det svårt. Alla de här kanske sedan kan hjälpa dig att prata med dina föräldrar. Då kanske ni sen tillsammans kan kontakta BUP för att du ska få den hjälp du behöver för att sluta skada dig själv och må lite bättre. Det finns hjälp för dig att få. Du behöver nu ta nästa steg och börja prata med människor omkring dig.
Lycka till!