Deprimerad nu i flera månader
Hej
Jag har varit deprimerad nu i flera månader och har regelbunden kontakt med en psykolog och är på en rätt hög dos antidepressiva. Jag pluggar en intensiv utbildning och känner mig generellt stressad och min situation har bara blivit värre sen jag blev deprimerad. Vill också nämna att jag blev sexuellt utnyttjad för knappt ett år sedan ( vilket jag också har delat med mig av).
Jag känner mig aldrig lycklig längre och enda anledningen att jag står ut är att jag vill inte göra andra ledsna. Jag känner att jag kommit till en punkt när att leva för andras skull inte är nog. Det är inte så att jag inte tror att min situation kan bli bättre eller att jag gärna viĺl dö. Snarare att jag bara inte orkar leva längre.
Har bestämt att jag ska göra det med antingen xx eller xx för att jag ej har några hållbara krokar i mitt hus, inte vill traumatisera någon stackars busschaffis eller har tillgång till någon hög byggnad. Mest troligt närmare julledigheten så att utifall jag misslyckas så kanske jag inte missar allt för mycket skola.
Men jag vill ju som sagt inte riktigt dö. Det är bara det att jag får så mycket hjälp från alla håll och kanter och att ingenting hjälper att jag inte känner att jag står ut. Självklart tror jag inte att jag är obotbar men är bara så less på att känna såhär och vet inte vad mer jag kan göra.
Om inte ni har något förslag det vill säga. För att isolera sig funkar inte. Att fortsätta som vanligt funkar inte. Att göra några förändringar funkar inte. Medicineringen funkar inte. Och har sett flera olika psykologer och kuratorer och det funkar inte. Mer tid med familjen funkar inte. Mer tid med vännerna funkar inte. Varken mer eller mindre träning har hjälpt mig.
Ni förstår vad jag menar, förhoppningsvis.  Tack på förhand.
Rs

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. En depression kan vara både väldigt plågsam men också farlig och påverkar hur du ser både på dig själv och livet. Den gör att du  känner hopplöshet och ingen glädje. Och om man som du får hjälp men upplever att inget hjälper är det också lätt att tappa hoppet att man kommer att  må bättre. Men också du kommer med all sannolikhet att må bättre och lämna din depression bakom dig om du fortsätter din behandling.
Vad jag tycker du nu ska göra är att berätta för din psykolog att du har suicid planer och att du har svårt att stå ut med att må så här dåligt. Kanske kan ni förbättra din behandling på något sätt?  Det finns många möjligheter - andra mediciner, tätare psykologkontakt, bättre psykologkontakt osv
När man som du, helt tappar hoppet, är det viktigt att träffa andra som kan påminna dej om att allt visst inte är hopplöst. Berätta för din psykolog att du behöver mer  hjälp att stå ut och att du behöver hjälp och uppmuntran för att hålla modet uppe tills du själv klarar av det.
Lycka till!