Trivs ingenstans
Hej! Jag har svåra självmordstankar och självskadebeteende mina föräldrar vi att jag ska söka hjälp men saken är att jag inte vill ha hjälp.  Hur ska jag göra?
Jag åkrar bara inte med allt. Plus nu börjar det bli skit jobbigt i skolan också. Jag trivs inte någon stans.
Anonymt

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
När man läser ditt brev är det inte svårt att förstå att du har det svårt och tungt. Du skriver att du inte vill ha hjälp. Jag undrar om det i det kan vara så att du kanske inte tror att det finns någon som vill hjälpa dig eller att det kanske inte finns någon hjälp för dig att få?
När jag läser ditt brev tänker jag att du nog inte vill ha det så jobbigt och att du nog vill kunna känna att du trivs någonstans men du kanske inte tror att det är möjligt för dig att kunna känna dig lite bättre? Jag funderar på om det kanske var en tanke hos dig när du skrev till oss om det trots allt kanske finns någon hjälp.
Finns det någon vuxen på din skola som vet hur du känner dig och att du inte trivs? Det brukar ibland kunna vara så att det finns olika saker som skolan kan göra för att hjälpa till så att det blir lite lättare att vara där. Men då behöver de få veta det. Och den som bäst vet hur du har det och känner det är ju du. Då kanske du skall pröva att prata med någon vuxen på din skola. Du kan ju fundera över om det inte finns någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för och som du skulle testa att prata med. Det skulle kanske kunna vara skolkuratorn, en mentor eller skolsköterskan.
Det kanske skulle kunna vara en början på din väg mot att må lite bättre och kanske känna att det finns någonstans som du kan känna att det okej att vara på. Då kanske du sen kan prata med dina föräldrar och då kan ni tillsammans kontakta BUP. Då kan du ställa frågor till dem på BUP om vilken hjälp det finns att få och hur det skulle kunna gå till. Försök att tänka på att du har tagit ditt första steg mot att försöka må lite bättre när du skrev till oss och att du nu skall försöka ta nästa steg som handlar om att börja prata med någon vuxen.
Lycka till!