Finns det magier som gör en frisk?
Jag undrar om det finns magier för att göra typ att en person ska bli frisk. Eller ha mer kontakt med en annan person som en inte har just nu?
I Makedonien så lämnade min mamma mig till ett ställe där dem skulle salta ens fötter för man inte skulle vara rädd för något. Sedan så tvingade min mamma tillsammans med sin farmor att jag skulle bada med ett vatten som var i en jättestor flaska och hälla det över huvudet. För att det var typ bra för hälsan.
En till sak är att varje gång jag pratar med min mamma så drar hon in läppen sen drar hon ut tungan. Sedan drar hon tungan till sidan av vänster läpp och sen flyttar hon den till höger sida. Också när jag pratar med henne gör hon ljud efteråt med sin läpp. Hon gör absolut aldrig så här när hon pratar med min lillasyster. Då är hon helt vanlig. Jag har ringt till bup och berättat det här men dem tar det tvärtom och tror att jag är dum i huvudet istället.
Jag hoppas att någon här kan ta mig på allvar, svara på detta meddlelande, jag upplever detta varje dag och det är sjukt jobbigt. Detta har pågått i 4 år och pågår fortfarande. De här har lett till att jag funderar varje dag av att ta mitt liv. Men ingen tar mig på allvar snälla skulle ni vilja ta er tid och svara! Jag funderar varje dag på att ta självmord!  Jag vill verkligen inte uppleva dessa saker, snälla någon svara va ska jag göra? Finns det magier och finns det lekar liknande eller sådana från förr? Jag orkar verkligen inte med detta.

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev och din fråga!
Det var bra att du skrev till oss och det är inte svårt att förstå din önskan om att bli tagen på allvar med de tankar du har. Jag vet ju inte riktigt vad din mamma har för tro med sig från Makedonien och om det finns sådana riter och ritualer där. Det jag vet är att det runt om på jorden finns olika slags tro och riter för hur man till exempel botar sjukdomar.
Här i Sverige är det numera ganska ovanligt och inom sjukvården i Sverige förekommer det inte alls kan jag säga. Men jag förstår på dig att du hamnar i en jättesvår situation mellan det din mamma gör och hur det går till inom till exempel vården i Sverige.
Det var bra att du ringde till BUP men tråkigt att du kände att de inte tog dina tankar och känslor på allvar. Jag tycker att det låter viktigt att du får träffa någon som du kan prata med om dina tankar och känslor kring de saker som din mamma gör.
Du kanske kan pröva att vända dig till ungdomsmottagning. Där finns det människor som är vana vid att möta unga i svåra situationer. Finns det någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för om som du skulle kunna berätta om dina upplevelser för? Det skulle kanske kunna vara en skolkurator, en mentor eller skolsköterskan.
Det viktiga är att du inte skall fortsätta att gå runt ensam med dina tankar och känslor utan att du får dela dem med någon och som kan hjälpa dig att tänka hur du ska göra för att komma vidare. Du kan också gå in på en hemsida som heter ”Koll på soc”. Där kan chatta och ställa frågor om hur man kan ha det i en familj och om man undrar över sina föräldrar.
Du skriver bara om din mamma så jag vet inte om din pappa finns med i bilden. Gör han det kanske du kan pröva att prata med honom om de saker som din mamma gör. Han kanske vet mer om varför. Du förtjänar absolut att bli tagen med dina allvarliga frågor. Tveka inte in ta kontakt med någon så att du kan få hjälp att inte må så dåligt som du beskriver.
Lycka till!