Är rädd att bli galen och få en panikattack
Hej! Under den senaste tiden har jag börjat känna av stor ångest och oro. Mest när jag ska sova. Jag är rädd att jag ska bli galen, få en panikattack. Men framförallt att jag ska tappa förståndet och skada mina nära och kära. Jag har alltid haft sömnsvårigheter men nu blir det värre eftersom jag är rädd att bli galen eller vakna och lida av schizofreni eller liknande. Mina tankar kan t.ex. vara att ”tänk om jag skulle döda min familj”. Det är ju någonting jag absolut aldrig skulle göra, men tankarna är fortfarande jätte jobbiga och jag har fått panikattacker på grund av detta.
Vad kan det här vara, och vad ska jag göra åt det?
?

BUP svarar:
Hejsan!
Så bra att du hörde av till oss och frågar om råd när du verkar ha det så här jobbigt med oro. Den här typen av oroskänslor och jobbiga tankar som du berättar om är väldigt vanliga - och något som brukar gå bra att komma ur igen med lite stöd och hjälp.
Precis som du berättar så är det väldigt vanligt att börja tänka på olika katastrofer som man blir rädd ska hända.  Som du också nämner så brukar orostankarna börja med "Tänk om...." - då känner sig många ännu räddare och oroligare.
Vanliga katastroftankar är rädsla för att förlora förståndet, eller oro för att tappa kontrollen över sig själv och göra något hemskt eller pinsamt.
Det är också vanligt att man kan tolka oroskänslorna som att något är fel på ens hälsa fastän det är helt normala kroppsreaktioner som bara hänger ihop med oro.
Jag vet inte om du känner så, men när man blir väldigt orolig av sig så blir det också så mycket svårare att inte ryckas med av alla de här orostankarna. Då kan det hjälpa mycket att börja prata med någon vuxen som kan stötta dig i det.
Du kommer varken bli galen, sjuk eller göra något som du inte vill av den här oron, men du kan behöva få lite hjälp med att komma ur de här känslorna.
Jag vet inte om du tror att du skulle kunna prata med dina föräldrar om hur du känner. Många vuxna har någon gång i livet gått igenom liknande oro som du beskriver. Så kanske kan dina föräldrar känna igen det här om du skulle berätta för dem.
Men ibland kan det kännas lättare att ta stöd utanför familjen.
Om du vill så kan du söka hjälp för din oro hos din skolkurator. Hen kan prata mer med dig om oro och hur du kan göra för att minska den.
Om det känns svårt att prata med föräldrarna om hur du känner dig, så brukar skolkuratorn också kunna hjälpa till med det.
Ett annat sätt att få hjälp och råd kring det här är genom en samtalskontakt på ungdomsmottagningen.
Jag lägger till lite information från BUP om oro hos barn och ungdomar, som du kan läsa om du vill.
Snorkel  har också bra övningar som kan hjälpa till vid oro.
Lycka till!