Misstänker att jag har ADD
Hej jag misstänker att jag har Add..
• jag är väldigt känslig för vissa material t.ex vissa handdukar eller glas
• ibland känslig för vissa ljud
• kan inte göra 2 saker samtidigt t.ex skriva och lyssna på något samtidigt.
•Lättdistraherad
• Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att fokusera och blir lätt uttråkad
• påbörjar projekt men avslutar dom sällan
• låg självkänsla, social fobi, ångest, depression, ätstörningar, sömnproblem
• Svårt att påbörja saker som är i vardagen  t.ex borsta tänderna, duscha.
• Svårt med närhet av vissa människor.
Det finns säkert mer men kommer inte på det just nu.
Jag är diagnostiserad med depression så det kanske är därför men har ändå tänkt mycket på det.. Vad tror ni?
//En 12 årig tjej

BUP svarar:
Hej!
När jag läste ditt brev tänkte jag: vilken klok tjej. Du verkar ha koll på läget.
Du har lagt ner tid och gjort en lång lista på det som du tycker är svårt för dig. Verkligen bra jobbat. Spara listan och visa upp den för dina föräldrar och för skolan.
Du har säkert som många gör nuförtiden gått in på nätet och samlat på dig information om olika diagnoser. Ett bra sätt att lära sig mer och ta reda på fakta. Det visar att denna fråga är viktig för dig.
Efter du gjort det behöver du prata med dina föräldrar. Gemensamt behöver ni kolla med din mentor i skolan eller någon annan lärare du haft tidigare. Prata med den läraren som känner dig bäst och vet hur det funkar i plugget för dig.
Har skolan sett några av svårigheterna som du räknar upp?
Till exempel att du påbörjar olika projekt (men avslutar dom sällan) att du har svårt att fokusera och är lättdistraherad?
Dina föräldrar har säkert märkt att du glömmer bort att du skulle duscha eller borsta tänderna. Att det kanske blir lite för mycket tjat hemma hos dig.
Den diagnos du misstänker att du skulle kunna ha, handlar om svårigheter med koncentration och uppmärksamhet. När det gäller ADD (till skillnad från ADHD) finns det ingen hyperaktivitet eller motoriskt oro. Att ha svårt att sitta still i klassrummet är ju något alla klasskamrater märker av, så det brukar vara lättare för lärare att tänka ADHD än ADD.
BUP behöver träffa dig och dina föräldrar och samla in information för att bedöma om det skulle kunna handla om ADD.
Först när den bedömningen är gjord startas en utredning.
Jag vill avslutningsvis berömma dig för att du tog dig tid och gjorde en så fin lista och att du är nyfiken och vill veta om du skulle kunna uppfylla kriterierna för en diagnos.
Lycka till