Är jätteorolig att jag gjort nåt fel
Hej! Jag är en tjej på 11 år och jag har ett väldigt stort problem. Ifall jag tillexempel säger något, och får en utskällning av mina föräldrar (främst min pappa för han är strängare), så mår jag jätte dåligt och vågar knappt säga vad jag tycker under en period. Och nu har det blivit värre! Mär jag gick i ettan fick jag använda min pappas youtube konto eftersom jag inte hade ett eget. Då skrev jag en massa kommentarer, och vissa förstod man sig inte på. Min pappa hittade och tog bort de flesta, men inte en. Det var en video om ett hund dagis. Då pratade folk om att inte skulle ha hundarna i så små burar. Då skrev jag t.ex att hundarna hade det säkert bra, och en massa dåliga grejer. Det lät såklart dåligt när det såg ut som om det kom från en vuxen. Nu är problemet, att jag inte kan släppa det! Jag är jätte orolig att min pappa ska hitta den kommentaren och skälla ut mig, kanske ta min telefon eller min dator! Vad ska jag göra? Jag vill inte bäretta för pappa eller mamma, för de kommer skälla på mig, och jag mår jätte dåligt då, t.ex kan jag tänka att jag bara är en börda för mina föreldrar, och att jag inte förtjänar ett så bra liv, och att ens leva! Snälla, hjälp!
En ledsen tjej

BUP svarar:
Hej En ledsen tjej!
Så bra att du hörde av dig till oss när du känner dig så olycklig över det här.
Som barn ska du inte behöva gå runt och vara så här orolig för dina föräldrars ilska - och känna att du inte förtjänar ett bra liv! För det gör du så klart!!
Precis alla barn (och vuxna) gör olika misstag ibland. Men när ett barn gör något som det kanske ångrar sen, så behöver barn också få känna förståelse och tröst kring det. Inte bara mötas av stränga och hårda ord eller bli orolig för andra bestraffningar.
Det verkar som de här oroskänslorna du har hänger ihop med rädsla för dina föräldrars reaktioner. Så ska det inte behöva vara.
Jag tror du kan få bra hjälp med det här av skolkuratorn på din skola. Skolkuratorn kan lyssna på dig och ge dig mer stöd och råd. Skolkuratorn kan också hjälpa till att prata med dina föräldrar.
Om dina föräldrar förstår att skolkuratorn vet om det här, så kanske det hjälper dem att få ett annat perspektiv på hur du känner. Att de kanske inser att de behöver tänka mer på att inte låta för arga på dig hemma, att det faktiskt gör dig stressad och orolig.
Kanske är det så att dina föräldrar inte riktigt har förstått hur mycket deras ilska faktiskt påverkar dig. Då är det väldigt bra att det kan komma fram.
Ibland behöver föräldrar att någon annan vuxen pratar med dem, flera gånger, innan de kan ta till sig hur barn kan uppleva stämningen hemma.
Om du av någon anledning inte kan eller vill gå till din skolkurator och få hjälp, så kan du ringa eller chatta anonymt med en kurator på BRIS. Då kan du också få råd och hjälp den vägen.
Jag tycker inte du ska gå runt ensam med det här.
Försök att ta hjälp från skolkuratorn eller någon annan vuxen som tror att du kan prata med.
Var rädd om dig!