Svårt att ta mig genom dagen
hej!
Jag har det svårt att ta mig igenom dagen utan att börja gråta och jag känner ingen vilja att gå upp på morgonen. Jag har inget att se fram emot, allt är bara tungt och vill bara inte fortsätta gå upp varje morgon och må så här dåligt. Vad ska jag göra?
tjej som mår dåligt

BUP svarar:
Hej!
Du skriver ganska kort, men det framgår ändå tydligt hur ledsen och nedstämd du är. Det verkar som att du har hamnat i en riktig svacka i ditt liv. Jag vet inte när det började, om det har hänt något särskilt i ditt liv som du grubblar över, eller om det är många saker på en gång som inte känns rätt.
Många saker påverkar en ungdoms stämning - speciellt i början av tonåren. Relationerna  till föräldrarna och till kompisarna kan förändras.
Skolproblem kan dyka upp och man börjar tänka om sig själv också på ett sätt man inte har gjort under barndomsåren. Jag saknar beskrivning i ditt brev för att kunna säga något mer konkret om just dig.
Men det är i alla fall uppenbart att du behöver hjälp just nu för att hitta orsakerna till din nedstämdhet och förstå hur det kan komma sig att du inte har något "att se fram emot".
Vad tvivlar du på?
Vem vet om att du mår så dåligt?
Är det möjligt för dig att tala med någon av dina föräldrar? Har du provat att tala med dem? Ofta är det så att föräldrarna förstår sina barn bättre än barnen tror.
Eller att en ungdom inte vill ge bekymmer till föräldrarna fast de så gärna skulle vilja hjälpa sitt barn - om de bara visste om problemen!
Om du inte har gjort det föreslår jag att du först gör ett försök och säger till dem (eller till någon av dem) att du mår dåligt och att ni försöker sätta ord på dina känslor tillsammans.
Om det inte funkar med dina föräldrar kan du omedelbart vända dig till skolkuratorn och tillsammans titta närmare på vad det är som far genom ditt huvud eller vilka svårigheter du upplever just nu.
Ytterligare möjlighet är att du söker hjälp på ungdomsmottagningen. Behandlarna där känner väl till alla möjliga orsaker som kan få en ungdom må så dåligt som du gör.
Du kan också kontakta bris.se på telefonnummer 116 111, eller chatta med en kurator där som kan ge dig vägledning när du berättar lite mer konkret om dig och om ditt liv.
Det är bra gjort att du har skrivit till oss och det är utmärkt att du är beredd att söka hjälp.
Du ska inte vara ensam med denna djupa ledsenhet du upplever just nu. Det finns hjälp att få.
Följ mina råd så att du tar dig upp ur denna svacka och ser ljuset i  framtiden som står framför dig!