Vill inte må bättre men vet inte varför
Hej! Jag är 16år gammal, precis börjat gymnasiet och har nästan gett upp.
För ett år sen så gick jag in i en depression men jag visste inte de försen min psykolog sa det för 2veckor sen. Jag trodde jag bara hade grov ångest. Mår jätte dåligt varje dag och är knappt i skolan, har 4 kursvarningar och kan inte koncentrera mig eller arbeta på lektioner för de känns meningslöst. Har haft grova overklighetskänslor i 7månader nu som inte gått över, känns som mitt liv är en film eller som inget är påriktigt. Min psykolog jag går till tycker jag inte funkar kan inte prata med henne, och har testat massa psykologer men inget har funkat.
Jag känner att jag inte vill må bättre vet inte varför men har blivit bekväm med att må dåligt, om de låter logiskt? Min mamma vet om min depression men inte min pappa vill inte att han ska bli för orolig för hans bror tog sitt liv när han var i min ålder pga psykisk ohälsa.
När jag är hemma så sitter jag bara framför datorn och mobilen för att distrahera mig från mitt mående och allt. Min mamma fattar inte att jag mår såhär dåligt och skäms lite för att säga det. Tycker det är jätte jobbigt att prata om känslor.
Har ett självskadebeteende och bara min mamma vet om det. Funderat på att ta mitt liv några gånger för allt känns meningslöst. Men sen tänkt att jag kan hålla ut lite till. Uppskattar hjälp :)
Snöflingan

BUP svarar:
Hej Snöflingan!
Så bra att du hör av dig till oss när du haft det så här jobbigt länge. Du är verkligen en kämpe som försökt att ta hjälp av olika psykologer kring hur du mår.
Det är samtidigt beklagligt att höra, att du trots ditt hjälpsökande ändå inte riktigt känner att kontakten varit bra med någon av de psykologer du hittills träffat.
Det verkar som du ändå tycker att din nuvarande psykolog kunnat hjälpa dig att förstå att det är en depression du hamnat i. Därtill att du även haft stark ångest.
Du nämner också att du tycker det är jätte jobbigt för dig att prata om dina känslor. Men även att du har en hel del motstridiga känslor inför tankar på förändring kring hur du nu mår.
Du ska veta att du är långt ifrån ensam om att uppleva dessa blandade känslor.
Många, många ungdomar tycker det känns riktigt jobbigt att börja öppna sig för någon om sina mer sårbara känslor. Men steg för steg så brukar det kännas lättare med tiden. Det är en sak som man kan öva sig på.
Många med dig uttrycker också blandade känslor inför tanken på att jobba med förändring av hur man mår - och det är helt okej att du känner så.
Vi som arbetar med behandling på BUP har kunskaper om att många ungdomar känner på liknande sätt som du uttrycker. Det är något som du också kan förvänta dig att kunna få stöd och förståelse för i din samtalskontakt på BUP.
Därför tror jag att din psykolog skulle kunna hjälpa dig en hel del med det här om du kunde få fram hur du känner.
En del ungdomar tycker det kan kännas lättare att få lämna över ett brev med sina tankar om det som känns svårt att ta upp. Så skulle du också kunna göra om det känns bättre för dig just nu.
Ett annat sätt kan vara att visa det här som du skrivit till oss.
Lycka till - och ge inte upp!