Varit med om sexuella övergrepp från min lillebror
Hej, jag har varit med om sexuella övergrepp från min lillebror 1 gång den senaste månaden. Han är 2 år yngre än mig. En gång när jag sov så vaknade jag av att han rörde mig där nere men tror inte att han vet att jag vet och idag så tog han bilder på mig när jag bytte om genom ett fönster längst upp i mitt rum som går till hans rum.
Jag vill berätta för min mamma men jag vet inte hur, det är inte att jag är rädd för vad som kan hända eller så för det har jag redan läst allting om. Jag vill bara veta hur jag ska inleda samtalet. Jag vill helst inte gå till någon ungdomsmottagning för att be om råd för det kommer inte hända även fast att jag kanske får tipset. Så snälla bara hjälp mig för att jag är livrädd att någonting ska hända igen.
Grethe

BUP svarar:
Hej Grethe!
Du tänker helt rätt att du ska berätta om det som har hänt för din mamma. Det är jätteviktigt av två skäl. Dels måste du vara skyddad från din lillebrors kränkande beteende, dels måste han själv få en ordentlig markering att så får han absolut inte göra.
Jag  vet inte hur gamla ni är. Faktum är att sexuella lekar är vanliga mellan barn, även mellan syskon. Men en lek är en lek om båda vill vara med, om båda tycker att det är roligt.
Det är inte längre lek om det sker som du skriver, att din lillebror vidrör dig på kroppen medan du sover. Och nästa steg han tar är lika allvarligt: att fota dig i ditt privata rum.
Det är utomordentligt viktigt inte minst för hans skull att han förstår att det är förbjudet att ta bild på någon utan samtycke i intima situationer.
Din fråga är hur du ska inleda ett sådant samtal med din mamma. Jag förstår att det känns obekvämt, men det är viktigt att du gör det snarast. Det är antagligen mindre komplicerat än vd du tror. Gå till henne och säg: "mamma, det finns en sak som jag vill prata med dig om, men det är svårt". Din mamma kanske frågar direkt vad det handlar om. Säg då till henne att du bara vill prata om det bara är ni två och ingen kan störa er.
Sen när ni sitter tillsammans kan du rakt upp och ner säga så som du skriver till oss. Det kommer att kännas som en lättnad för dig direkt. Och din mamma vet säkert hur hon ska ta det med din lillebror.
Det är rätt av dig att berätta. Du ska vara skyddad i din kroppsliga integritet och lillebror ska förstå vikten av att respektera andras gränser. Det ingår i en sund utveckling för er båda .