Har en autismdiagnos och svårt med vänner
Hej! Jag är en tjej på 16 år. När jag gick på dagis fick jag en autismspektrumdiagnos och att skaffa vänner har aldrig varit lätt för mig. Jag hade inga vänner på högstadiet och träffade en specialpedagog för att prata om hur man kommunicerar med folk och får vänner. Jag lärde mig till exempel att det kan kännas skönt att förbereda samtalsämnen innan man ska prata med någon. Jag såg fram till gymnasiet och att använda allt jag hade lärt mig för att skaffa vänner och trivas i min nya klass. Äntligen skulle jag sluta behöva känna mig så osäker på skolan!
Gymnasiet var inte det jag förväntade mig att det skulle vara. Det gick bra att lära känna folk på en ytlig nivå, men jag visste inte hur jag kunde göra min relation med folk i klassen mer personlig. Jag var försiktig med att ge ut information om mig själv eftersom jag inte ville verka konstig. Ingen vet till exempel att jag har en diagnos. Dessutom är jag inte så pratig som person. I en grupp brukar jag vara den som observerar istället för att dra alla skämt. För att lära känna folk måste jag prata med dem enskilt, men jag får inte den chansen så ofta för att vi alltid umgås tillsammans i grupp i klassen. Jag vågar inte heller föreslå att träffas med någon person eftersom jag inte vill förekomma som en ”stalker”.
Jag skulle inte heller säga att jag är mig själv på riktigt för att jag är så rädd att göra något pinsamt eller fel. (Jag har ju trots allt en diagnos och jag vill göra allt för att dölja att något är fel på mig.) På grund av de här orsakerna känner ingen i klassen mig egentligen så bra och märker jag att jag blir bortglömd. Om jag i princip ignorerar alla under en hel dag märker ingen. Den senaste tiden har jag mått dåligt på grund av detta. Jag har tappat all lust att försöka prata med folk och börjar känna att det är jobbigt att gå till skolan. Nu känner jag bara att jag vill ge upp.
Har ni några tips eller råd på hur jag kan förbättra min situation? Hur ska jag göra så att det blir mindre jobbigt att försöka prata med andra och vara mig själv? Hur ska jag synas mer? Vad är det man behöver tänka på när man vill bli vän med någon och är det fortfarande värt det att försöka bli det med någon i min klass? Är tacksam för svar!
Anonym

BUP svarar:
Hej Anonym!
Tack för att du skriver till oss med tänkvärda och viktiga frågor som jag tror att flera  ungdomar kan känna igen sig i.
Du skriver att du är medveten om din autismspektrum (AST) diagnos och att du vill göra allt för att dölja att något är fel på dig.
-Vet du, din diagnos betyder inte att det är något fel på dig.
Många med AST kan beskriva att de har ett lite annat sätt att tänka på eller uppleva saker på än genomsnittet. Men du är långt, långt ifrån ensam om det. Och du är okej precis som du är.
I takt med att fler barn och ungdomar har gjort utredningar så har det blivit mycket vanligare idag för unga att prata öppet om diagnoser, och att man funkar på olika sätt. I varje klass brukar det vara flera unga som har någon form av diagnos.
Kanske skulle du kunna vara hjälpt av att berätta om din diagnos för din klass eller för dem som du brukar vara med i skolan.
I bland blir det så mycket lättare för andra jämnåriga om de vet om att någon har en diagnos. Då kan de lättare förstå dina svårigheter att prata vissa gånger, men att de ändå får veta att du gärna vill vara med och umgås.
Det är självklart du som bestämmer om du vill berätta och för vem.
Om du vill så skulle du kunna kontakta din skolkurator för att börja prata om hur du har det med vänner i skolan. Där kan du få mer råd om hur du kan hantera kontakter med jämnåriga.
Via Ung och Asperger så kan du få råd hur man kan prata med jämnåriga och om din diagnos.
Inom habiliteringen så finns det kuratorer och psykologer som kan ge stöd till ungdomar som har en AST-diagnos.
Inom habiliteringen finns det också olika samtalsgrupper för ungdomar som vill träffa andra i sin ålder som har en diagnos. Beroende på vart man bor så kan det se lite olika ut vad som erbjuds.
Det finns också föreningar som stöttar ungdomar med neuropsykiatriska svårigheter som till exempel Attention eller autism och aspgerförbundet. De brukar också erbjuda olika aktiviteter så man kan träffa andra ungdomar.
Ge inte upp!