Känner mig skyldig och att allt är mitt fel
Jag vet inte vad som är så fel på mej, allt jag gör omvandlas till fel, jag kan inte må bra, ja kan inte sluta skada mej, jag kan inte gå till skolan, jag kan inte gå till praktiken jag kan knappt gå ur sängen e de inte ganska sjukt att jag e rädd att gå utanför rummet då jag e så rädd att bryta ihop inför alla eller någon det har hänt mej en gång på senaste de va här om dan då jag satt ute på balkongen o rökte o grät min storasyster kom dit o jag bara bröt ihop hon tog själv en cigg o vi pratade min mamma kallar mej otacksam o sa att jag sviker alla då jag inte går till skolan fast dom försöker hjälpa mej så bra de går o pratiken som gett mej en chans
jag känner sån skuld om allt jag gjort så jag föröker fixa de genom att fixa välling till småbarnen på morronen städa undan så mamma ska slippa de ge frukost till mina syskon men de enda ja får tillbaka e skit de e alltid nått "nej men tänd inte lampfan om jag släcker den" "Nej men ta inte upp henne låt henne va" "amen påriktigt ja ta upp honom han får inte sova nej nej" de e alltid nått fel i exakt allt jag gör jag känner mej så lost o orkar inte me detta allt detta gör att jag känner mej inte ens förtjänt att må bra längre utan dehär e exakt de jag förtjänar jag börjar fatta de nu men nej när ja känner så tycker jag bara synd om mej själv exakt allt jag gör e fel o ja orkar inte me det orkar fan inte bo hemma längre jag har inget eget space då jae tvungen o dela rm med 3 småsyskon har 6 små syskon runt mej heela tiden en gammal kärring som klagar på ALLT jag gör (mamma) o hennes cp kille som inte gör något annat en o bete sej som 15 o nu har jag inte ens den enda vännen jag hade då jag nu förstört allt mellan oss 2 precis som jag förstör allt annat jag har ingen
jae trött, jae trött på o gråta mej själv tilll sömns, jae trött på att alla ska berätta för mej hur ja ska må, jae trött på att alla säger HUR jag känner, mår och tänker NÄR DOM HAR HELT FEL, jae trött på att alla ska tycka att jag ska "må bra" när jag verkligen INTE gö de, jae trött på mej själv, jae trött på o känna skuld, jae trött på ångest attacker panikattacker o fucking panikångest var o varenda dag, jae trött på att alla säger att jag e sur/arg när jag mår dpåligt jae trött på ALLT på exakt ALLT e trött på livet exakt ALLT jag har innget kvar längre har lust o dö men det är de där lilla lilla som håller mej tillbaka o ja har ingen fucking aning om VAD o de gör mej så jävla frustrerad orkar inte vill inte mer
ta reda på felet på mej snälla

BUP svarar:
Hej!
Du undrar vad som är felet med dig. Du räknar upp många saker som just nu verkar vara svåra och problematiska för dig. Du skär dig och är en ledsen tjej som gråter dig till sömns.
Nu när du har det så här tufft behöver du inte en massa kritik och utskällningar, utan det du behöver är stöd, förståelse, 1000 kärleksfulla varma kramar och en konfliktfri hemmiljö. En hemmiljö där dina föräldrar ska bete sig som vuxna.
Att vara en stor familj med en massa syskon är bara det en jätteutmaning, då man vill ha och skulle behöva "eget space". När man sedan inte mår bra är det en ännu större utmaning.
Jag förstår verkligen att du kan känna dig både trött, ensam och superledsen mitt ibland dina småsyskon som springer runt dina ben.
Du känner sådan skuld att du försöker vara en omtänksam storasyster och fixa frukost till dina syskon. Det är en väldigt fin sak du gör där.
Vi brukar ge rådet att försöka prata med sina föräldrar om hur man mår. Nu vet jag inte vad dina föräldrar orkar och klarar av. Eller om du istället ska vända dig till någon annan vuxen för att få stöd, tröst och vägledning.
Vi tror att det är bra att samtala och berätta för någon vuxen om hur man har det hemma, vad som oroar och gör att man mår dåligt.
Ett alternativ jag vill tipsa om är att kontakta skolkuratorn på din skola.
Ett annat alternativ är ungdomsmottagningen om det är möjligt för dig att lämna hemmet men inte gå till skolan. Kolla in deras hemsida umo.se.
Bris känner du säkert till. Dit går det att ringa eller chatta. Deras stöd kan du få hemifrån. De är vana att prata med barn och ungdomar.
Din storasyster - kan hon vara ett stöd för dig? Du känner ju att det ständigt blir fel. Att allt du gör förvandlas till problem.
Kan ni ha ett systerskap som inte innebär att hon går in och är en extra förälder men ger dig kraft att orka kämpa på?
Att ni för ett ögonblick glömmer alla problem och att ni gör det helt normala tonåringar gör tillsammans. Kollar en film eller bara chillar.
Tack för ditt fina brev och lycka till.