Mår psykiskt dåligt hemma
Vad ska man göra när man verkligen mår psykiskt dåligt hemma? Och verkligen inte känner att man har nån familj eller vill vara hemma? Jag får nästan bara skit hemma för minsta lilla och jag orkar inte med det längre men vågar inte prata med någon, för är rädd att nån ska säga till mina föräldrar och att jag får mer skit av dom. Och så fort jag nämnt något till nån och mina föräldrar hört det, säger dom att det inte är så att jag bara överdriver och sen får jag skit, snälla vad ska jag göra? Vem ska jag prata med? Orkar inte med det här längre.

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det är inte svårt att förstå att du tycker att du befinner dig i en svår situation. Att det är som att hur du än gör så kommer det att slå tillbaka på dig. Samtidigt blir det antagligen för svårt för dig att gå runt ensam med dina tankar och känslor. Jag tycker att trots att du säger att du inte vågar prata med någon, ändå behöver göra det.
Då kanske du kan börja med att berätta om den oro du känner över hur det kan bli om föräldrarna får reda på att du prata om hur du har det hemma. Det är också viktigt att du får hjälp att tänka på vad du behöver och vilken hjälp du behöver för att kanske kunna må lite bättre.
Det kanske finns någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för och som du skulle kunna prata med. Det kanske skulle kunna vara skolkuratorn, en skolsköterska eller någon mentor. Då kanske du också skulle kunna få hjälp med att prata med dina föräldrar om hur du tänker och känner. Det finns en del hemsidor som du kan titta på där du kan få hjälp med hur du skall tänka via en chatt eller telefon.
Det finns en sida som heter ”Koll på soc” och så har BRIS en sida där det också finns en chattfunktion. Då kan du ställa frågor och kanske få svar anonymt. Det viktiga är att du inte är ensam med dina tankar och känslor utan att du får en möjlighet att prata med någon. Tänk att du första steget när du skrev till oss och att du nu ska ta ditt nästa steg.
Lycka till!