Vad kan mina humörsvängningar bero på?
Hej, jag är en tjej på 15 år. Jag känner själv att vissa perioder mår jag jätte bra har super mycket energi och jätte bra självförtroende, och visa presidier eller dagar kan ja vara allmänt nere och till och med skada andra. Jag har svårt att koncentrera mig i skolan och även jätte svårt att sitta still. Till exempel denna perioden har jag jätte svårt att sova om nätterna och svårt att äta. Ibland kan jag få dåligt samvete för ingenting, ibland kan ja känna mig tom och ensam och kallar mig själv ensam varg. Vad kan detta bero på?
A

BUP svarar:
Hej!
Varför det är så här är svårt att säga så mycket om utan att känna dig bättre. Vi kan alla svänga i humöret beroende på hur livet omkring oss är. När det mesta fungerar bra med kompisar, hemma och i skolan är det lättare att tycka om sig själv och känna energi. När det inte fungerar så bra är det lätt att tappa sitt självförtroende och bli nedstämd eller arg.
I tonåren är ju också svängningar i humöret också något vanligt och naturligt. Och att ha svårt att sova påverkar förstås också humöret mycket
Men man kan också ha en egen disposition till humörsvängningar, som kan höra samman med problem med sömn och koncentration.
Om du har stora problem med humörsvängningar tycker jag att du ska tala med någon om det som kan bedöma hur det är just för dig och vad du behöver för att det ska bli bättre.
Tala med skolkurator eller skolpsykolog!