Vad det finns för fördelar/nackdelar med att göra en utredning?
Hej!
Jag har alltid haft rätt stora problem i skolan, jag har klarat mig med hyfsat bra betyg men det är och har varit skit jobbigt. Just nu går i 1:an på gymnasiet, jag har pratat en del med en snäll specialpedagog som försöker hjälpa mig. Hon har sagt att det finns en chans att jag har adhd. När vi pratat har vi kommit fram till att jag har svårt med att planera, koncentrera mig, vara still m.m. Jag har efter de läst lite om adhd och känner igen mig i allt vilket känns riktigt jobbigt.
Hon sa för några dagar sen att det kanske vore bra om jag gör en utredning. Hon sa att jag fick välja själv om jag ville, och att jag kommer få hjälp även fast jag inte gör en. Jag vet inte hur jag ska tänka. Det skulle kanske vara skönt att veta om jag har svårt av en anledning eller om jag bara är ”dum i huvudet”. Men jag vill inte ha en diagnos Jag har hört att det kan göra det svårare att skaffa körkort och få jobb. Sen är jag rädd för vad andra ska säga.
Det jag undrar är, vad det finns för fördelar/nackdelar med att göra en utredning?
Förvirrad unge

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Det finns nog som du skriver både för och nackdelar - eller kanske inte? Det är verkligen en svår fråga du ställer. Vi kan ge dig några synpunkter men valet är ditt. Hoppas dina föräldrar kan ge dig bra stöd.
Några nackdelar kanske inte är så stora nackdelar vid närmare eftertanke. Kanske svårare att skaffa körkort - men det är väl bra att din körförmåga utreds ordentligt om diagnosen på något sätt skulle kunna utgöra ett hinder i din bilkörning - för din egen och andras säkerhet?
Svårare att få jobb gäller vid vissa yrken som polis, inom försvarsmakten, pilot och kanske fler yrken. Är det just ett sådant jobb du vill ha? Då måste du fundera på om dina svårigheter ändå skulle innebära svårigheter för dig i just dessa yrken? Du har ju dina svårigheter oavsett om du har en diagnos eller inte. Men även ur jobbsynpunkt kan en diagnos ibland kanske vara bra att ha? Läs på ADHD på jobbet. En annan nackdel kan vara att när det gäller försäkringar. När det gäller vissa sjukdomar och funktionsnedsättningar – autism, epilepsi och ADHD för att nämna några – kan försäkringen gälla i begränsad omfattning.
Skulle kanske vara bra att utreda hur stora dina svårigheter är och inom vilka områden - koncentration, planering och så vidare? En fördel med en utredning skulle vara att du bättre får reda på hur dina svårigheter ser ut och därmed också får större möjligheter att hantera dem på olika sätt. Väldigt bra också om du kan få andra förklaringar på vissa svårigheter än att du är "dum i huvudet" -för det är du uppenbarligen inte (behövs ingen utredning!)
Så detta är bara några tankar kring ämnet. Jag tycker du ska fortsätta prata med andra och ställa dina frågor. Jag tror att du till slut kommer att känna dig tillräckligt informerad och då göra ett bra val.
Lycka till!