Mitt liv är så svårt, hur blir jag inlagd igen?
Hej eller nåt.
jag har har ett svårt liv. Tog hand om syskon och sysslor sen jag var åtta. Men för snart två år sedan hände det som skulle förändra allt. Jag åkte utomlands, och jag hatar nya saker(ett helt nytt land). Jag bråkade mycket och var väldigt ledsen. När jag kom hem började allt. Mamma jobbade kväll och jag hittade kniven. Jag satt i en timme och bara skar rakt ner i min arm. Jag visade mamma när hon kom hem men hon var för trött för att bry sig. Och det har aldrig slutat. För ungefär ett år sedan var första gången jag försökte ta livet av mig. Jag skar från början av min handled din slutet av min axel på båda armar, och på mina lår. Jag hade så ont att jag inte kunde sova, därför svalde jag all smärtlindrande jag kunde hitta. Dan där på åkte jag och min mamma in till akuten. Vart kvar där i 7 timmar och de tog tester för att se om jag rubbat hela min lever och sedan vart vi skickade på psyket. Där spenderade jag en natt innan jag var hemma igen. Jag har ståt ut med som pass många slag att jag inte håller räkningen. Och alla ord mina föräldrar sagt ekar varje dag i mitt huvud. Vad ska jag göra? För en månad sedan kom en person in i mitt liv. Hon gjorde mig lyckligare än någonsin. Hon var min bästavän, trodde jag. Hon fick mig att skolka och tryckte ner mina problem så långt hon kunde, hon fick mig nästan att börja röka. Sedan ignorerade hon mig totalt. Jag har gett upp sedan dess. Hur blir jag inlagd igen och måste ens förälder vara med än på psyket?
En vilsen tjej

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det var bra att du skrev till oss och det är inte svårt att förstå hur jobbigt du har och att du behöver hjälp. Jag tycker det låter viktigt att du trots allt försöker prata med dina föräldrar om hur du tänker och känner så att ni tillsammans kan kontakta BUP där du bor.
Det är viktigt att du beskriver för dem hur du tycker att du har det och allt som trycker och oroar dig. Då kommer ni tillsammans att kunna bestämma och planera vilken slags hjälp du behöver och kanske vilken slags hjälp dina föräldrar behöver så att de kan vara till så bra hjälp som möjligt för dig.
Du frågar om föräldrarna måste vara med dig när du är inlagd. Jag tror att det är så att om du blir inlagd eller om du är på en öppenvårdsmottagning så få du prata med dina behandlare/psykoterapeuter om hur du tänker om dina föräldrar och att du tycker att du behöver vara ifrån dem en del. Men på BUP så behöver föräldrarna vara inblandade i vård och behandling men på vilket sätt går att diskutera. Men kanske det också är en möjlighet för dig och dina föräldrar att få hjälp med att prata om hur ni har det med varandra och hur ni pratar med varandra. Då kanske det kan komma att kännas lite annorlunda för dig i din kontakt med dina föräldrar.
Lycka till!