Väger alldeles för lite för min längd och ålder
Hej, jag är en tjej på femton som väger alldeles för lite för min längd och ålder. Exakt xxkg och 168cm. Jag känner mig inte nöjd med min kropp, jag vet att jag är underviktig men känner mig fortfarande för stor. Jag kan gå två dagar utan att äta och sen äta vad jag själv anser vara alldeles för mycket dagen efter men får alltid fruktansvärda skuldkänslor efter och tar laxeringsmedel. Jag ångar mig alltid efter att jag tagit dem och lovar mig själv att aldrig göra det igen men mönstret fortsätter att upprepas. Jag mår ständigt dåligt när jag ser mig själv i spegeln, både för att jag är för liten och stor och vill gärna bli av med detta beteende. Vad ska jag göra?
Lily

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du börjat fundera på hur du ska göra för att må bättre och att du förstår att du väger för lite. Jag tror att du behöver hjälp utifrån som stöd för att komma ur detta beteende du beskriver. När man som du självsvälter, inte äter på några dagar, blir det lätt att det blir krångligt att äta normalt. Både de vanliga hungerkänslorna och de vanliga känslorna av mättnad kommer i olag och fungerar inte längre som de ska. Det blir väldigt svårt att både veta hur mycket man ska äta men också när man är mätt och inte behöver äta mer. Kanske är det du beskriver. Samtidigt kan man få vanföreställningar om sin kropp. Man kan, som du också beskriver, känna sig tjock fast man vet man är underviktig. Det kan bli ganska förvirrande med många motstridiga signaler som gör det väldigt svårt att själv komma ur dessa upprepningar som du också känner igen.
Du undrar vad du ska göra. Jag tycker du ska fortsätta att berätta om dina ätproblem så att du kan få stöd och hjälp att gå vidare. Kanske kan du ta kontakt med din skolsyster eller skolkurator och diskutera med dem hur du ska gå vidare?
Jag undrar också om dina föräldrar känner till något? Har de inte sett hur smal och underviktig du är? Jag tycker du ska berätta för dem så att ni tillsammans kan söka hjälp för dig på en vårdcentral eller BUP. Men kanske du ännu inte känner dig motiverad att ta det steget? Då finns möjlighet för dig att fortsätta prata/chatta med någon på Ätstörningszonen om hur du ska gå vidare.