Övertänker och har extrem separationsångest
Hej! är en tjej på 16 som har haft det jobbigt ett tag.
Jag har alltid varit en speciell person och haft skiftande humör som blivit utredd men nedlagt för ADHD. Men på de sista månaderna har det blivit mycket värre.
Jag är så beroende av folket runt mig, om någon så mycket som visar mig minsta tecken att dom inte gillar mig även fast vi är bra vänner så får jag stress. Jag övertänker och får extrem seprationångest och det slutar med att jag blir klängig innan jag väljer bort dom först så dom inte hinner göra det med mig. Det har påverkat mig mycket och känner att alla mina relationer är i fara pågrund av detta beteende. Jag kan gå snabbt ifrån att älska alla runt mig till att hoppas på att jag dör på vägen hem till skolan. Jag har självmordstankar varje dag och har lyckats gå fri ifrån självskadandet i en månad nu men är rädd för återfall. Vad ska jag göra! finns det något tips
Instabil individ

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Va bra att du skriver till oss. När jag läser ditt brev så förstår man att du har tänkt mycket på dig själv och dina känslor och reaktioner. Det är något jag tror att du har nytta av. Sen behöver du antagligen hjälp med att förstå hur det kommer sig att du mår som du mår och gör som du gör.
Du frågar efter tips på vad du ska göra för att slippa dina tankar på självskada och att dina känslor pendlar en del. Du skriver att du har blivit utredd men att du inte fick någon ADHD-diagnos men det kanske kan finnas andra förklaringar till varför du mår som du gör? Då behöver du dock få hjälp med det genom att träffa någon som du kan prata med dessa saker om.
Nu vet jag inte om det var på BUP som du gjorde en utredning eller om det var någon annanstans. Jag tycker att du ska försöka prata med dina föräldrar om hur du tänker och känner och att du inte vill ha det så. Då kanske ni tillsammans kan prata om vad du behöver och vart ni ska vända er.
Om det var på BUP som du gjorde en utredning kanske det finns kvar en kontakt som ni skulle kunna återuppta? Annars kanske ni kommer att få träffa någon ny person. Du skulle kanske också kunna fundera över om det finns någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för och som du skulle kunna börja prata med för att få hjälp i att tänka hur du skall gå vidare. Det kanske skulle kunna vara skolkuratorn, skolsköterskan eller någon mentor.
Du kanske också kan ta kontakt med ungdomsmottagningen där du bor? Där jobbar det människor som är vana vid att möta unga som har det svårt och som kanske liknar dina bekymmer. Men om du kan, kanske du ska börja prata med dina föräldrar så att ni tillsammans kan prata om nästa steg. När du skrev till oss tog du det första steget. Försök att tänka att du nu ska ta nästa steg mot att få hjälp och då kanske må lite bättre.
Lycka till!