Vill komma ut till mina föräldrar
Hej! Jag är en transkille på 14 år och jag mår inte bra just nu. Jag vill komma ut till mina föräldrar, och jag har velat göra det i 2 år, men jag vågar inte. Det finns liksom aldrig tid. Jag undrar hur man ska våga?
Dessutom, jag har blivit kallad ett visst namn i 1,5 år nu. Alla förutom mina föräldrar (alltså lärare, kompisar, bandmedlemmar osv.) kallar mig för det namnet. Men jag är inte bekväm med det, det är för feminint. Men jag är rädd att jag ska irritera mina vänner med att byta namn, för att de är så vana med mitt namn just nu. När jag precis kom på att jag var trans bytte jag namn ganska många gånger, men nu känner jag mycket fler människor och jag är rädd att bli dömd om jag byter namn, men jag gillar verkligen mitt nya namn. Borde jag be dem att kalla mig för det nya namnet eller bara stå ut?
leprapojken

BUP svarar:
Hej!
Tack för dina frågor. På Transformering finns en del egna berättelser om hur det är att komma ut. Kanske kan du finna något där som kan hjälpa dig när det gäller dina föräldrar?
Det verkar som alla nu utom dina föräldrar känner till din läggning och det är kanske bra att du själv berättar innan de får höra det på något annat sätt? Kanske kan det vara en bra början att berätta hur svårt det är för dig att prata om det du vill berätta för dem? Att du är orolig för hur de ska ta det? Eller om du tycker det är enklare så kanske du kan skriva ett kort brev och berätta. Eller kanske tycker du det är lättare att prata med en av dem.
Bättre än något tips från oss skulle nog vara att du tar upp din oro med till exempel din skolkurator eller kanske tar kontakt med en ungdomsmottagning. Det kanske inte bara handlar om ett samtal utan flera samtal med dina föräldrar som du kan behöva lite stöd och hjälp inför?
Beträffande namnfrågan skulle en möjlighet kunna vara att du pratar med några av dina vänner och hör med dem hur det skulle vara om du ville byta namn igen. Kanske är det viktigt för dem att du har ett namn du själv tycker om?
Lycka till!