Pappa hotar att ta livet av sig
Vad ska jag göra om min pappa hotar att ta livet av sig utifall att min mamma inte blir ihop med honom igen. De har i flera år haft det dåligt och min mamma har sagt fler än en gång att hon inte orkar längre och vill skilja sig, och det var i år som de faktiskt gjorde det på riktigt. Han tog det inte väl, och har hållit på och snackat skit om min mamma för mig och försöka att få mig och min syster att få henne och vilja bli tillsammans igen, men har är inte riktigt friskt och jag fattar varför hon inte vill vara med honom, jag skulle inte heller vilja det. Jag vet att det han säger inte är sant med "jag gör allt för dig och din syster", han är en alkoholist och om han faktiskt brydde sig skulle han inte försöka att få oss att må dåligt med att komma in i vårt rum gråtande och säga hur han inte kommer att klara av detta och hur han ger bort lägenheten till oss, får mig att vilja spy.
Jag trodde att allt skulle bli i alla fall mindre jobbigt när de väl skiljde sig men inget har ändrats, jag kan inte göra något alls, så nu varje gång när min syrra inte är hemma säger han massa skit och jag orkar inte det något mer. Jag skulle aldrig kunna säga till min mamma känner jag, hon vill inte associera sig med honom, och är väl själv trött på att höra hur han hotar att döda sig själv om vi inte blir en "familj" igen, men ingen vill fan det med hur han beter sig. Han har försökt att låsa in mig i vårt gamla hus förut, skriker alltid, är fan full hela tiden, försöker att få mig och min syster och ja alla att må dåligt och med att guilt trip, och har vällt ned min mammas säng när hon låg i den och sov. Det skrämde henne och gav henne nästan en hjärtattack, jag var jätterädd när hon kom in i mitt rum helt blek och skakande och kunde inte äns prata med mig. Sedan hörde jag honom komma upp för trappen och behövde stå framför min dörr för att han inte skulle komma in, och då hotade han att ta sönder dörren om jag inte flyttade på mig. Han var helt klart berusad och säger att han har slutat dricka men det är en stor jävla lögn. Jag ringde min gudfar och han hjälpte till då, men jag hade lite respekt för honom redan innan den grejen hände men efter det så kan jag aldrig se honom som en pappa, vill aldrig vara i hans lägenhet och såklart blev inga av hoten bättre eller till och med mindre.
Nyligen, alltså just nu när jag skriver detta, så hotar han att när jag lämnar han lägenhet så kommer han att skriva huset under mitt namn och "försvinna", för att han vill ha en "familj" igen och jag orkar inte det här något mer. Jag tänker inte ta hans jävla ställe, men min mamma klarar inte av att äns prata med honom, jag kan inte lägga den stressen på henne, men jag vill inte vara hos honom igen. Han vägrar gå till någon psykolog och skit och han vägrar lyssna alls, och dricker fan 24/7, så det är inte så att han hör när jag säger emot.
Jag vill bara komma undan men jag vet inte vad jag kan göra.
Em Vimmelkantig

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det är inte svårt att förstå att du befinner dig i en svår situation där det verkar som att du blir indragen i dina föräldrars konflikt och separation på ett sätt som du inte borde bli.
Din pappa borde inte hota med att ta livet av sig inför dig på det sättet som du beskriver. Vet din mamma om vad din pappa pratar med dig om och att han hotar med att ta sitt liv så att du hör det? Jag tycker att du ska prata med din mamma om detta så att hon vet om.
Du kanske också kan fundera över om det finns någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för och som du skulle kunna prata med om hur du har det med din pappa. Det skulle kanske kunna vara en skolkurator, skolsköterskan eller någon mentor.
När man har det svårt hemma på det sätt som du beskriver kan du också titta på några hemsidor. Det finns en sida som heter ”Koll på soc” och så har BRIS en hemsida. På koll på soc kan du ställa frågor anonymt till socialtjänsten och då kanske få en del svar på vad du kan göra. BRIS (Barnens rätt i samhället) har också en chattfunktion. Där kan du antagligen också få en del råd om hur du kan gå vidare. Det var bra att du skrev till oss för det finns hjälp för dig att få.
Lycka till!