Rädd att aldrig kunna bli som vanligt igen
Hej, jag har alltid varit en väldigt glad och energifylld person men även väldigt känslig. Förut började jag gråta för allt. Men det var förra året mitt liv förstördes. Tankar och ångest tog över och jag gick in i en period då jag ville försvinna och jag gick vardagligt med en stor ångest klump i magen och tårarna i halsen. Det förstörde så mycket i mitt socialiv och även skolarbete. Men det värsta är hur jag känner nu . Känns som jag har blivit känslokall. Jag kan inte gråta lika enkelt alls det går typ inte. Jag känner inte ångest och jag känner inte glädje på samma sätt. Jag känner typ bara ilska. Under min låga period önskade jag att jag inte skulle ha den ångesten men nu vill jag hellre ha konstant ångest än att känna såhär: jag känner mig som en känslokall psykopat typ och det är så jobbigt hade en kompis som gick igenom en sak och jag kunde inte gråta för henne eller känna en sån klump i magen endå om jag verkligen ville. jag tyckte så synd om henne men min kropp ville inte känna empati för henne typ och det är som obehagligt. inget är som innan. Min förmåga att känna saker har typ stängt av och jag är rädd att jag aldrig ska kunna bli som vanligt igen.
SAT

BUP svarar:
Hej!
Du, så himla jobbigt du verkar ha haft det med så mycket ångest förra året. Jag tycker det var ett bra att du skrev till oss och frågar om råd kring det här.
Det låter som du verkligen har uthärdat ångest som varit långdragen. Du nämner att du orkade nästan inte och du ville nästan försvinna ett tag. Att du hade det så jobbigt med ångest så det fick konsekvenser för dig socialt och i skolan.
Och om jag nu förstår dig rätt så har ditt känsloläge ändrat sig så du tycker det känns svårt att känna något längre.
Jag kan lugna dig med att det är inte troligt att du har förvandlats till en känslolös person - även om du kanske känner dig så just nu och blir lite skrämd över det.
Jag tror att det här du upplever har andra förklaringar- och att det här är ett känslotillstånd som du kommer bli bra ifrån igen. Jag ska förklara.
När man som du under längre tid har gått runt med stark ångest så kan det för en del personer bli en slags utmattningsreaktion, att man sedan kan känna sig tom och ha svårt att känna sina känslor inombords.
Det har att göra att man har gått igenom en stark känslomässig stress men det är ett tillstånd som går över när man fått chansen att återhämta sig och fylla på sina batterier igen. Det kan ta tid och det kan vara skönt att ha någon att prata med kring det.
Sömn, vila, positiva aktiviteter som du kan må bra av, regelbundna matrutiner, någon form av motion och stöd från förstående personer kan också hjälpa till med återhämtningen.
Den andra vanliga orsaken till att man kan känna brist på känslor, är att man kan ha blivit nedstämd och deprimerad. Det är en ganska vanlig reaktion efter man har kämpat med mycket ångest, och att man kan ha blivit nedstämd av att hantera all stress under lång tid.
När man blivit nedstämd så kan en del känna att man vill gråta men man kan inte, det kan kännas som man saknar känslor eller saknar förmåga att reagera. Du nämner också att du har känt svårt att känna känslor av glädje den senaste tiden vilket ofta är ett tecken på nedstämdhet och depressiva symtom.
Men för att du ska kunna få hjälp med en professionell bedömning och rätt förklaringar och råd till det du upplever, så behöver du gå och träffa någon. Någon som kan hjälpa dig att gå igenom mer av det här tillsammans med dig.
Du verkar vara en stark person som har kämpat mycket med att hantera dina problem på egen hand.  Den styrkan kommer hjälpa dig genom livet, men det är också en styrka att ta hjälp och råd när man behöver det. Många ungdomar söker också hjälp kring liknande problem som du berättar om.
Det finns olika vägar till att ta hjälp som tonåring. En väg är att du kan söka en egen samtalskontakt genom ungdomsmottagningen. Där arbetar behandlare som är vana att prata med ungdomar om många olika slags problem och känslomässiga svårigheter.
En annan väg är att du kan vända dig till psykolog för unga antingen genom din vårdcentral eller genom att kontakta din BUP-mottagning för en bedömning.
Jag önskar dig varmt lycka till!