Stressad både i skolan och hemma
Hej. Jag har inte ett problem, jag har massvis. Till att börja med känner jag mig stressad nästan HELA TIDEN. Inte bara över skolan utan till och med hemma. Jag har 3 småsyskon varutav en av de är 1 år, och de andra 2 har både autism och adhd. Detta betyder att alla 3 behöver passas och hållas koll på hela tiden. Mamma och pappa försöker egna tid åt mig, men det blir oftast på kvällen isf, och då sitter vi oftast och pluggar. Jag och mina föräldrar har varit ganska tajta, men det känns som att vi har glitit isär mer och mer, om ni fattar vad jag menar. Jag känner mig sååå ensam, fast att jag en vän att prata med. Jag har pratat med henne, men hon har det också ganska svårt och massvis med egna problem. När jag pratar med detta med mina föräldrar eller andra som jag står nära, så säger de oftast "fast tänk på hur dina syskon har de, det måste vara jättejobbigt för dem med." Här vill jag också bara lägga till att det knappast kan gå en halv dag utan att ett av mina stskon får ett utbrott och skriker så att man blir halft döv. Jag blir så irreterad att ingen kan tänka sig in i min situation och tänka på hur jag känner mig. Jag känner mig stressad varje gång en kompis ska komma hem till mig, och jag skämms när mina syskon blir arga och mina vänner hör/ser det. Det har blivit så att jag inte hänger med folk efter skolan, eller om jag gör det så är vi hos dem. Mina föräldrar och jag bråkar ofta och min pappa pratar knappast med mig. Det känns som att han inte älskar mig längre. Om han pratar med mig så är det oftast närhan klagar på något jag gör. Mitt självförtroende sjunker mer och mer och jag hatar mig själv helt ärligt. Jag tycker att jag är ful och äcklig, och det känns som att ingen gillar mig. Jag har även en sjukdom som heter vitiligo. Jag sätter upp dena mur framför mig och gömmer allt jag egentligen tycker och tänker. Jag säger till alla att man ska älska sig själv och att man är perfekt precis som man är. Jag säger alltid komplimanger till alla men får absolut inga tillbaka. Jag är den personen som säger detta tillandra personer, och sen sätter sig hemma och gråter för att min hud inte ser "normal ut". Jag går varje dag och oroar mig för att ngn skasäga något om hur jag ser ut. Jag lklarar verkligen inte av all ångest och stress längre. Jag vill bara ha någon att prata med som sitter och lyssnar på vad jag har att säga, istället för att jag lyssnar på alla andra (vilket jag brukar göra hela tiden).
//idiot

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Att vara storasyster till tre yngre syskon är bara det en utmaning och väldigt tålamodsprövande. Nu när mellanbarnen har autism och adhd är det en ännu ännu STÖRRE utmaning för dina föräldrar att finnas till för hela familjen och för dig att hantera dina ensamhetskänslor och de utbrotten som verkar komma i stort sett varje dag. Att du skäms för dina syskon och tycker att det kan vara jobbigt och ta hem kompisar visar på ett tydligt sätt att det kan vara rörigt hemma hos dig fast alla försöker passa och hålla koll så gott det går.
Tufft läge för dig och det är lätt att förstå hur du har det när man läser ditt fina brev. Du är bra på att beskriva hur du har det och vad du känner.
Jag blev glad att läsa att dina föräldrar försöker ge dig egen tid fast det inte känns tillräckligt för dig. Det är klart att dina små syskon med deras diagnoser har behov som måste tillgodoses. Minstingen som är nyss fyllda 1 kan ju inte vänta utan där behövs mer omedelbar omsorg. Men det är viktigt att du och dina behov också får uttryckas och att du får den uppmärksamhet och tid du behöver.
Att ni pluggar tillsammans på kvällen är bra men om det går att ordna skulle det vara bra att ni får möjlighet att titta på film eller göra något annat som du gillar att göra. Om du skulle få hjälp i skolan och göra klart läxorna där skulle du kunna vara tillsammans med dina föräldrar på kvällen då dina syskon sover och prata istället för att plugga. Det vore toppen om det kunde bli så. Att din mamma och pappa då tar sig tid att sitta ner och lyssna på bara dig och ingen annan. Det är något som du saknar och längtar efter. Jag skulle tro att dina föräldrar också längtar efter att vara tillsammans med dig.
Jag tror att dina föräldrars ork och tålamod inte räcker alla dygnets timmar. Att du som äldsta barnen kommer i kläm. Det kanske är så att relationen mellan dig och din pappa påverkas av detta. Bristen på ork och tålamod. Nu beskriver du den som laddad och att det känns som han inte älskar dig längre. Jag tror att han gör det men han visar det inte tillräckligt mycket.
Du skriver att din relation med dina föräldrar har varit ganska tajt men att ni nu glidit isär mer och mer. Så den har varit bra och då finns det en stabil grund att bygga på. Viktigt att du inte glömmer det då du känner dig ensam och saknar dina föräldrar.
Att du börjar hata dig själv och signerar ditt brev med ordet idiot är verkligen inte bra. Du behöver få din tid i strålkastarljuset där du får känna dig viktig och höra att du duger som du är. Få känna att du är betydelsefull.
Det är viktigt att du fortsätter att träffa kompisar. Om din stress minskar då ni inte är hemma hos dig kanske det är den bästa lösningen. Du får komma ifrån ett tag och slipper vara orolig när nästa utbrott ska komma.
Att när du känner dig ensam ändå har en kamrat du vänt dig till är bra. Att dela glädje eller sorg med någon annan är råd vi alltid brukar ge. Med din kompis och förhoppnings även tillsammans med dina föräldrar. Vill som komplement tipsa om Tjejzonen. Det är en verksamhet som riktar sig till tjejer där andra äldre "Storasystrar" kan ge dig stöd.
Nu vet inte jag hur det ser ut där du bor men på vissa platser anordnas syskongrupper, där syskon till barn och ungdomar med olika funktionsnedsättningar kan träffas och prata om sin situation.
Mitt tips till dig kolla upp syskongrupper och Tjejzonen. Berätta för dina föräldrar att du känner dig ensam.
Lycka till och tack för ditt brev!