Mår jättedåligt och har självskadebeetende
jag mår jättedåligt jag har självskadebeteende och återkommande tankar på döden, ibland så har jag ångestattacker och då skakar jag och kan inte sluta, men idag i skolan så sov jag hela tiden jag vet inte varför, jag har inte ätit på flera dagar
det ända jag åt i förrgår var 2 äpplen igår åt jag 2 äpplen och 1 macka och idag åt jag bara 2 mackor
jessica

BUP svarar:
Hej Jessica!
Det låter som du har det jättejobbigt just nu. Så det var verkligen ett bra beslut av dig att du skrev hit till oss för att få råd.
Många i din ålder hör av sig till oss med liknande problem som du också berättar om. Så du är inte alls ensam om att har det så här jobbigt, och det är ingenting som du ska behöva skämmas över eller vara rädd för att ta hjälp för.
Jag tycker du behöver få hjälp snabbt när du mår som du gör och att du inte heller kan få i dig mat. Det är inget som du ska vänta med och eller problem som du ska gå runt själv med.
Det hade varit bra om du kunde få stöd av någon vuxen i din närhet. Om du inte känner att du kan ta upp det här hemma så finns det andra sätt för dig att börja hjälp. Ibland kan första steget vara att berätta för sin lärare som hjälper till så du får fortsatt kontakt med någon.
Du kan också själv gå till din Elevhälsa - alltså till skolkurator eller skolsköterska och berätta hur du mår.
De är vana att prata med ungdomar om svåra saker. Så du behöver inte vara rädd för att berätta att du självskadar, har mycket ångest och att du inte kan äta.  Du skulle också behöva berätta att du har tankar på döden. Skolkuratorn eller skolsköterskan kan också hjälpa dig vidare till den hjälp du behöver få, till exempel kan de hjälpa till så man kan få komma till en psykolog på BUP.
Om du känner oro för att berätta för någon just nu, så kan du börja med att ringa anonymt till en kurator på BRIS. Då kan du få någon som kan lyssna och ge dig mer råd så du kan känna dig lite tryggare med hur du kan ta fortsatt hjälp.
Jag skickar också med information från BUP om hur man kan få hjälp och behandling som barn eller tonåring vid olika psykiska problem, och som du kan läsa om du vill.
Nu behöver du samla mod och ta steget att börja prata med någon. Det finns bra hjälp att få!