Känner mig hemsk och rädd
Hej BUP jag är en tjej i 9 års åldern jag har självmordstankar. Så himla hemskt.. Jag har varit mobbad sen dagis. Jag sitter och storgråter hela dagen hemma. Det är att jag också har adhd.. jag tänker såhär just nu: "jag är ju bara 9 år men måste jag hamna på mentalsjukhus". Jag har en gång tagits över av de här tankarna och försökt döda mig själv. Det var hemskt. För inte så länge sen så hallucinerade jag mig en mördare mitt framför mig. Och jag känner mig hemsk och rädd. Snälla svara
Konstiga mördartankar och hallucinerar känns så himla hemskt

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du skriver till oss och vill få råd. Det ska du få här. Jag ser också att du har skrivit två mejl efter varandra. Det du läser här är svar på båda dina mejl.
Jag förstår att du är rädd när du har så hemska tankar och fantasier. Först vill jag säga att du absolut inte ska dö!  Just nu har du en svår period i ditt liv. Du är rädd, ledsen, och ser alldeles hemska, skrämmande figurer framför dina ögon. Det är jättejobbigt, det förstår jag. Men det betyder inte alls att du skulle hamna på mentalsjukhus. Inte ens om du har adhd, inte!
Lyssna på mig! Du har varit mobbad och du kanske är fortfarande mobbad. Det är fruktansvärt att vara mobbad. Det måste du berätta om för dina föräldrar och du måste tala om det med kuratorn eller skolsköterska. Även dina föräldrar ska tala med dina lärare om att du känner dig mobbad. Mobbning måste upphöra för det mår du mycket dåligt av. Det är skolans uppgift att se till att mobbingen upphör.
Men även om du nu inte är mobbad kan det har lämnat djupa spår som bidrar till att du mår så dåligt som du gör. Sedan är det här med dina "hallucinationer". Det kan vara så att du är påverkad av läskiga figurer (till exempel "Jeff the killer" som du nämner) eller andra läskiga figurer på nätet eller på filmer. När du mår dåligt  påverkar sådana fantasifigurer dig ännu mer än vanligt. Du kanske också har en livlig fantasi och därför ser du fantasifigurer från filmer och bilder ibland som om de fanns  din närhet. Det är mycket vanligt hos barn som har livlig fantasi!
Vad ska du göra? Vet dina föräldrar om allt det här du skriver om? Jag tycker att du ska berätta för dem. Ofta kan föräldrarna lugna ner sina barn med sina förklaringar. Och de måste veta att du gråter mycket och är så ledsen att du tänker på självmord. De kan bli själva ledsna men också stötta, trösta och hjälpa dig. Du kanske kan visa dem det mejl du har skickat hit och visa även mitt svar för dem.
Men i alla fall ge dig rådet att tala med skolkurator. Ta upp mobbningen, om det pågår eller om det har varit men ändå ger dig dåliga tankar, dåliga minnen. Ta upp också att du tror att du kan hamna på mentalsjukhus och är rädd för hemska figurer som du ser framför dig. Kuratorn kommer att veta hur hon eller han kan hjälpa dig vidare. Om du har en lärare eller en annan vuxen i din omgivning (i familjen och/eller i skolan) som du har förtroende för kan du också tala med den personen.
Det viktigaste är att du inte är ensam med dina hemska tankar och fantasier! Du ska veta att man inte är och inte blir tokig bara för att man har livlivlig fantasi och har också adhd. Tvärtom, alla dessa problem brukar bli bättre - eller försvinna helt - med tiden när din hjärna utvecklas mer och du mognar. Du ska aldrig göra något dumt mot dig! Tro mig, du kommer att utvecklas och få en bra framtid.  Följ mina råd nu!