Älskar honom och vill hjälpa honom
Hej jag är en 15 årig tjej. Jag har en kille som jag har haft ett år, fast där imellan gjorde vi slut 3 veckor för att de blev så mycket bråk. Jag är orolig både för mig och honom att vi inte mår så bra. Han har ADHD. Men han tar inte sina medeciner. Han bor 7mil från mig i en stad. Jag brukar sova hos honom på helgerna och vissa lov. Men tex: när jag går iväg och vill prata i telefon med mina vänner (tjejer) så blir han helt galen och går och skriker utanför sin lägenhet om jag är borta typ 10-30min. Och om jag skriver med mina kill vänner så blir han så svartsjuk att han skriker på mig "vem är de och hur känner du honom?", att umgås med killar är helt förbjudet. Sen en av mina bästa vänner som även är mitt ex har blivit tvungen att flytta till ett familjehem brukar jag skriva med honom att jag saknar honom och vill umgås med honom nån gång, då blir min kille helt galen. Han blir avensjuk om jag är med nån annan än honom. Sen skriker han även på mig för små saker. Och när vi gjorde slut ett tag så stalkade han mig. Han kom utanför min brors lägenhet som är i samma stad och skrek att han måste prata med mig, jag blev tvungen att ringa en av mina vänner att för hem honom. För jag och min kompis jag var där med var jätte rädda för honom. Jag vet inte vad jag ska göra med honom. För jag älskar honom och vill hjälpa honom.
Sen mina problem är att jag har en kille som är galen, jag mår så dålig så jag skär mig och typ aldrig kan vara riktigt glad. Jag umgås med folk som är kriminella. Kan bara vara med mina vänner när jag är i min by. Sen så röker jag, snusar och dricker. Har ångestpanik, depression, konsentrations svårigheter, läs och skriv svårigheter. Och min skolgång går inte heller så bra. Och jag vet inte vad jag ska ta mig till.
Tezzy

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Din kille har naturligtvis andra sidor än de du beskriver här som problem för dej. Du skriver att du inte vet vad du ska göra med honom och jag kan förstå det. De problem han har verkar stora och han kanske inte själv förstår att han har problem?
Jag tror inte du kan hjälpa honom så mycket med de problem du nämner. Kanske kan du få honom att förstå att han har egna problem och att det inte är du som är problemet. Möjligen kan du kanske motivera honom att göra något åt sina problem men det är inte säkert att du lyckas.
Om man, som du, är ihop med en kille som har stora egna psykiska problem är det lätt att mycket energi och tid går åt att försöka förstå och hjälpa honom på olika sätt, och att de egna problemen kommer i andra hand. Mitt råd är att försök tänk på dej själv också - kanske till och med i första hand!
Du nämner att du har flera allvarliga problem själv. Dom kan du göra något åt! Jag tror du skulle ha hjälp av en samtalskontakt med någon du litar på och som kan hjälpa dej.
Är dina koncentrationssvårigheter, läs och skrivsvårigheter ordentligt utredda och får du hjälp med de svårigheterna?
Om det finns en ungdomsmottagning i närheten kan du pröva få en samtalskontakt där. Jag tror också du skulle kunna få hjälp genom att chatta på Tjejzonen.
Ta hand om dej och lycka till!