Vågar inte berätta om mobbningen
Hej jag är 14 åroch har ett problem. Jag har haft ett ganska normalt liv till ett tag framöver. Mina kompisar hör börjat göra narr av mig och skicka bilder i chatter för att håna mig. Jag vet inte vad jag ska göra för jag vågar inte gå till en vuxen för vill inte få en stämpel som tjallare i vår skola
Ms

BUP svarar:
Hej!
Jag blir alltid ledsen, upprörd och arg då vi får brev till vår frågelåda som handlar om mobbing. Tyvärr är dessa brev vanliga och alla som blir utsatta mår i olika grad dåligt. Vissa funderar på varför just dom blev mobbade. Andra börjar hitta fel på sig själva fast det inte finns några fel att hitta. Felet är den som mobbar inte den som blir utsatt.
Skolor, idrottsföreningar för att nämna några platser där barn och ungdomar möts behöver bli bättre på att motverka mobbing och arbeta med sitt värdegrundsarbete. Hur man ska behandla varandra vilket borde vara en självklarhet men det är det inte för alla. Nu pågår även mobbingen online och tar sällan paus vilket gör detta till ett ännu större samhällsproblem. Nu över till ditt dilemma.
Du sitter med ett dilemma att berätta eller inte berätta. Du funderar om det är värt risken att få en stämpel på sig att man är en tjallare. Att man betraktas som svag, en fegis om skvallrar och går till lärarna. Du bär säkert på en oro över att mobbingen ska fortsätta och bli grövre om de får veta att du berättat om mobbingen.
Jag kommer i mitt svar till dig försöka motivera dig att prata med någon vuxen om det du är utsatt för. Först vill jag kolla med dig om du vet vad sekretess är för något? Sekretess handlar om att inte föra vidare information till andra. Om du skulle prata med din mentor om vilka som gör narr av dig och skickar bilder skulle informationen stanna där. Mellan fyra ögon. Inga samtal med mobbarna där lärarna försöker medla mellan er.
Om skolan får veta att mobbing förekommer kan de på ett aktivare sätt finnas där mobbingen sker och om de ser något reagera. Det är på detta sätt jag tror att mobbingen kan minska om alla på skolan är aktiva och går in och agerar. Markerar vad som är okej eller inte.
Om du känner behov av att prata om ditt dilemma eller det du varit med om är mitt tips att du vänder dig till Bris eller till ungdomsmottagningen . Om du chattar med Bris kan du vara anonym och om man träffar någon på ungdomsmottagningen kan man gå dit av en massa olika anledningar, eller hur?
Lycka till och det var ett bra och viktigt ämne du skrev om!