Vågar inte berätta att jag slutat ta medicinen
Hej bup, jag har hamnat i en riktig knipa..Jag har fått utskrivet två olika anti depressiva i nästan ett år, men för några månader sedan slutade jag ta pillrerna..ingen vet och jag har låtsas framför min läkare på bup och mina föräldrar. Jag vet inte varför jag slutade ta dem, jag kände inte att de hjälpte mig och samtidigt blev jag rädd när jag förbättrades. Jag känner mig som världens dummaste person och jag vet inte vad jag ska göra! Alla kommer bli så arga om jag berättar men samtidigt känns det så fel att fortsätta ljuga, jag behöver verkligen råd.
Dumhuvud

BUP svarar:
Hej!
Nej, du är verkligen inget dumhuvud, som du skrivit i din signatur! Vi som jobbar på BUP vet att ungdomar då och då slutar med sin medicin på egen hand och förstår att unga tycker det känns läskigt att säga till om det ibland.
Vi som jobbar på BUP blir inte alls arga när man berättar att man slutat ta medicinen, eller om man inte vågat säga det innan. Vi förstår att det kan finnas olika skäl till att det blir så ibland.
Däremot är personalen på BUP intresserade av att vi får veta hur det ligger till, så vi kan ge rätt typ av råd eller hjälp framåt. Behandlingar på BUP är ju också frivilliga, och barn och ungdomar har också rätt att säga som man känner själv om det.
Om det känns lättare för dig så kan du säga att du vill prata lite själv med den du träffar på BUP nästa gång du är där. (Du har alltid rätt att be att få prata enskilt med den du träffar på BUP). Då kan den du pratat med också hjälpa dig att förklara för dina föräldrar att du slutat ta medicinen, om du känner dig lite orolig för att säga det själv.
Jag fattar att det känns jobbigt för dig att det blivit så här, men jag tycker inte du ska vara så hård mot dig själv -du är som sagt verkligen inte ensam om att det och personalen kommer förstå.