Får inte hjälp med det jag vill
Hej
jag känner att jag kommer ta livet av mig slutet av året eftersom jag inte får hjälp med det jag vill
jag känner ingen frihet för min familj det är det värsta som finns , det känns som alla har förändrats förutom jag och behöver hjälp .
mår skit dåligt
Ali

BUP svarar:
Hej!
Det är inte alls ok att du mår dåligt men inte får hjälp. Du skriver mycket kort, så jag vet inte riktigt var du har sökt hjälp. Jag förstår att dina problem hänger ihop med din familj som på något sätt begränsar din frihet. Men det är svårt att ge råd när jag inte vet vad du i första hand vill få hjälp med. Därför kan jag skriva bara något lite allmänt.
Du skriver att du är 27 år gammal. Det betyder att du är en myndig person och ingen annan än du själv bestämmer över dig. Men om du mår psykiskt dåligt måste du få hjälp med det. Jag rekommendera att du går in på hjälplinjen på vårdguiden och berättar där vad dina problem är och du får konkreta råd.
Även om dina problem är svåra ska du inte ge upp! Om du behöver mer stöd och råd och har självmordstankar kan du också gå in på självmordslinjen där du kan chatta eller även ringa ditt på telefonnummer 90101.
Dessutom ska du tänka på att man kan vända sig till socialtjänsten på kommunen om man inte känner sig fri i sin familj. Vilken hjälp de kan ge dig beror på din situation hemma. Men det kan vara en utväg som är värd att prova!