Får okontrollerade aggressioner då jag tappar allt
Hej, jag är en tjej på 16 år. Sen liten har jag alltid varit duktig i skolan och inom sport, men har samtidigt alltid känt att något inte står helt rätt. Trots mina kunskaper har jag alltid varit den högljudda och stökiga i både klassrummet och utanför. ADHD har kommit på tal lite här och där men aldrig tagits på riktigt allvar. Jag är liksom nästan på högvarv om det går att förklara. Jag har onormalt mycket energi och är bara överallt. Mycket som skett i skolan pga de, möten med lärare, rektorer och andra elever. Men trots min energi så har jag dagar där allt bara är ren skit och känns meningslöst. Men också min trötthet. All energi gör mig helt utmattad. Detta har pågått sen liten ålder. '
Men till det stora problemet, min ilska. Jag har okontrollerade aggressioner där jag tappar allt. Att högtalaren inte kopplar på 10 sekunder eller att jag inte hittar mobilen (vilket händer kanske 10 gånger per dag) får mig att se totalt svart. Det finns absolut inget stop eller något någon annan kan göra när jag bli så här. Pga detta är jag van att omedvetet såra andra i min närhet men även ta sönder saker runt omkring mig. När jag blir tillräckligt arg kan jag även bli aggressiv mot människor, även dom jag älskar som mest.
Jag har pratat om detta mycket hemma men har aldrig blivit tagen på allvar. Mamma ger mig aldrig svar och pappa säger att det inte behövs eller att det är onödig sak som inte behöver stå på papper, men aldrig har dom frågat vad jag vill. De flesta har skyllt bort det med att jag får lära mig själv eller att jag växer upp, men har inte sett en enda förändring sen jag var liten. Detta påverkar min vardag mycket och är verkligen inte en människa som frågar om hjälp. Håller i princip allt för mig själv och känner inte att jag litar på vuxna men nu måste jag faktiskt ta tag i mig själv och för första gången tänka på mig själv.
Trots mina föräldrar känner JAG att jag hade velat få hjälp eller bara få veta ifall jag har ADHD eller inte. Det mesta passar in i människan jag är och känner att jag hade kunnat acceptera och faktiskt kunna få hjälp för mitt onormala beteende.
M

BUP svarar:
Hej!
Mitt spontana råd till dig är att visa ditt insiktsfulla fina brev för dina föräldrar som en del i att de ska förstå att detta är viktigt för dig.
Du är 16 år och du vill veta om du skulle uppfylla kriterierna för en ADHD-diagnos eller inte. En fråga som jag stöttar dig i att gå vidare med. Ditt arbete blir att övertyga dina föräldrar och ta reda på skolans syn på saken.
Ni har haft ett antal möten med skolan. Där rektorer, lärare och andra elever varit med. Dina föräldrar har säkert varit med på ett hörn. Du skriver att ADHD har kommit på tal men det har inte bestämts om ni ska gå vidare och utreda.Det är bra att detta ändå kommit upp för då är inte tanken om en ADHD-diagnos helt främmande.
På din beskrivning hur det är för dig i skolan, på fritiden och med kamrater förstår jag att du kämpar allt vad du orkar och att energin ibland tar slut. Om energin tar slut brukar det vara vanligt att det "stoppet" inte finns där längre. Om det handlar om att tappa en betänketid på några hundradelar du du ibland hinner tänka på konsekvenserna. -"Jag skriker istället för att kasta något i golvet eller putta någon". I bästa fall blir lösningen att gå ut och ta lite frisk luft och kyla ner alla häftiga känslor du känner. Energin du har är ibland bra och ibland skapar den bara problem.
Att du från unga år känt att du varit duktig i skolan och inom sport är bra för då har du känt att du fått lyckas och att dina prestationerna varit bra. Trots dessa framgångar har du känt att något inte står helt rätt till. Du har säkert tänkt och funderar över en eventuellt ADHD-diagnos längre än någon annan gjort.
Jag bifogar lite information om ADHD och ilska du kan läsa och information du även kan visa för dina föräldrar och jag hoppas att du får din viktiga fråga besvarad.
Tack för ditt brev och lycka till!