Problem med tics
Hej jag är en tjej på 14 år och jag har under en lång tid (lite mer än ett år ) haft problem med tics som tex att jag gör vissa hårda blinkningar nästan hela tiden eller att jag snörvlar mig på något konstigt sätt satt det låter lite konstigt och ibland kan även armarna eller benen rycka till. Jag undrar om detta går och få bort på något sätt då det är väldigt jobbigt eftersom mina kompisar gärna vill skämta om det och kommentera det vilket är ganska jobbigt. Jag försöker att inte göra det för mycket i skolan men ibland märker jag inte att jag själv gör det men alla andra reagerar på det.

BUP svarar:
Hej!
Det du beskriver i ditt mejl tyder onekligen på att det är tics det handlar om. Tics kan komma och gå periodvis i livet och är vanligt förekommande hos barn. Men om det består under en längre tid måste man undersöka vad det beror på och hu man kan hantera problemet. Eftersom du nu har haft problemet mer än ett år är det på tiden att söka hjälp.
Det är bra om dina förädlar är med när ni vänder er till vården. Ni kan kontakta först vårdcentralen som kan göra i alla fall en första bedömning. Det är fullt möjligt att du där direkt kan också få en mer ingående utredning eller du kan få remiss till BUP.
Ett annat alternativ är att någon av dina föräldrar ringer direkt till BUP och beskriver dina blinkningar och andra rörelser som du inte kan styra. Det är självklart att du ska få rätt diagnos och hjälp för att kunna hantera besvären. Det blir även bra för dina kompisar att få veta hur de ska förhålla sig till det de ser hos dig och inte utsätta dig för dåliga skämt. Både för dig och för dina kompisar och andra i din omgivning blir det bara bra att få en förklaring till dina symtom.