Är ganska säker på att jag är bipolär
Hej. Jag är ganska säker på att jag är bipolär men jag har inte möjlighet att gå till BUP eller berätta för mina föräldrar. Jag lär mig snabbt, tappar intresse lika snabbt. Jag älskar att spela spel men ofta så brukar jag bli uttråckad jättesnabbt, även om det är något jag älskar. Ibland har jag energi så att det räcker men ibland så är det som att jag ska somna mitt i klassrummet.
Tack!
Joel

BUP svarar:
Hej Joel!
Så bra att du hörde av dig med dina funderingar om dig själv, och särskilt när du inte kunnat prata med någon hemma om det här.
Du nämner att du är ganska säker på att du är bipolär - men jag är inte helt säker på vad du menar med det, om du menar att du tänker att du har humörsvängningar? Eller om du menar att du tror att du kanske har diagnosen bipolär sjukdom? Om du kanske har läst om bipolär sjukdom på nätet?
Många, många unga söker svar på nätet - man  googlar och försöker på egen hand hitta en förklaring. Det som då ofta händer när man läser om psykiska sjukdomar och diagnoser är att de flesta känner igen sig i något - även alla som inte alls har den  sjukdomen eller andra diagnoser.
Det finns nämligen så många olika anledningar till samma reaktioner och problem.
Många i din ålder brukar känna att man blir mer medveten om hur man kan reagera och bete sig, man börjar tänka mer på det och kanske börjar ifrågasätta sig själva.
Jag vet inte om du alls tycker att du har tänkt så, men det är väldigt vanligt att man börjar tänka mer kring det här i din ålder. Humöret, känslorna och orken kan också börja svänga en hel del. Så långt brukar det handla om normal del av utvecklingen under tonåren.
För många unga så går också de här humörsvängningarna och funderingarna i perioder, det kan vara jobbigt ett tag och sedan blir det bättre igen. Men ibland kan det också bli så jobbigt med det här så man börjar må dåligt på olika sätt. Då kan det vara hjälpsamt att prata med någon om det som tynger en.
Om du känner att du mår dåligt och du kanske har svårt att klara av skolan om du känner dig så trött på lektioner, så tror jag det vore bra om du kunde prata med någon om det.
Att du då kan få hjälp att reda ut dina olika tankar och känslor. Det kan hjälpa dig att  förstå dig själv mer och då blir det ofta lättare att veta hur man kan göra saker annorlunda, så man mår bättre. Du kan också få råd om du fortsätter ha tankar om du tror du kan vara bipolär, så kan du få hjälp att reda ut det.
Du kan alltid börja med att vända dig till din Elevhälsa, alltså din skolkurator eller skolsköterska för samtal om hur du mår. De kan också hjälpa en vidare om man behöver det.
En annan möjlighet är att du vänder dig till ungdomsmottagningen för en egen samtalskontakt. Där arbetar personer som har vana att prata med ungdomar om många olika slags problem.