Känner ingen hunger eller mättnad
Hej jag har ett problem. Det är att jag inte känner någon hunger eller mättnad. Jag mår för övrigt så där och jag känner mig ensam som fan.
Jag börjar bli orolig över min hunger och mättnadskänsla och jag vill gärna få hjälp med det.
Så jag undrar vad kan jag själv göra och vart ska jag vända mig?
Sugarpie

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det är kämpigt om man känner sig ensam med sådant som bekymrar en. Kanske kan det vara så att din brist på hunger- och mättnadskänslor hänger samman med hur du mår förövrigt och att du känner dig ensam? Finns det någon som vet hur du har det och hur du tänker och känner?
Om du är oroliga för att du inte känner dig hungrig och mätt kanske du skall söka upp skolsyster. De brukar vara bra på sådana saker. Då kanske du kan prata med hen om att du inte känner dig glad och att du känner dig ensam. Kanske vill hen att du och dina föräldrar ska kontakta en doktor som får undersöka din mage för att utesluta att det är något i magen som ställer till det. Då kan också skolsköterskan hjälpa dig att prata med dina föräldrar så att de faktiskt får reda på hur du tänker och känner.
Det kanske finns en kurator på din skola som du skulle kunna känna lite förtroende för och som du skulle kunna pröva att prata med om det som känns inuti dig. Du kan också pröva att kontakta ungdomsmottagningen där du bor. Där jobbar det människor som är mycket vana vid att möta unga med sådana bekymmer som du har.
Som du ser så finns det en del vägar du kan föröka med för att kunna må lite bättre. Nu gäller det för dig att våga börja prata med någon. Tänka att brevet till oss var ditt första steg och att du nu ska kämpa för att ta nästa steg och på det sättet kanske du kan ta ett steg i taget mot att kunna må lite bättre.
Lycka till!