Hur vet man att man har ångest?
Hur ska man göra för att säga till sina föräldrar att man mår dåligt och skär sig? Och Hur bokar man en tid hos er? Hur vet man att man har ångest?
Idiot

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Och vad bra att du tar reda på hur du ska göra och försöker få tips om hur du ska gå tillväga. Den svåra delen är kanske att berätta för föräldrarna om de inget vet. Det är också svårt att ge råd här därför att det kan se så väldigt olika ut. Har man föräldrar som man oftast tycker är bra och förstående så blir det oftast lättare än om man har föräldrar som man försökt prata med flera gånger men som har avvisat eller inte försökt förstå. Jag vet inte hur du har det. Därför tycker jag att du ska prata med någon om det. Kanske din skolkurator eller skolsyster eller du kan ringa BRIS eller chatta på Tjejzonen?
Men tycker du detta verkar för krångligt så är en möjlighet att bara visa dem ditt brev till oss och vårt svar. Det skulle kunna vara en bra början?
Jag tycker Vårdguiden beskriver bra vad som är ångest och hur man kan känna igen det. De kallar de ångest för - starka känslor av rädsla eller oro, som ofta känns i kroppen. Alla har känt ångest i olika situationer men det kan upplevas olika.
Boka tid är enkelt. Det är bara att ringa till mottagningen och berätta vilka problem man vill ha hjälp med. Du kan läsa mer om detta i länken - Vad händer när man ringer till BUP?
Så tack för ditt brev med förståndiga frågor. Vad och hur man tänker om sig själv är faktiskt något man kan förändra. Jag hoppas att du ganska snart börjar (om du inte redan gör det) tycka om dig själv och kan uppskatta dig själv som den unika varelse du är!
Lycka till!