Är alltid nedlåtande mot mig själv
Hej jag är en grabb på 16 bast och just nu så är jag alltid negativ och nedlåtande mot mig själv liksom ibland tar det verkligen riktigt mycket på mig. Kan ni ge tips på hur man ska göra för att må bättre

BUP svarar:
Hej!
Det finns olika anledningar till att det kan bli så här.  Har du varit med om något svårt som fått dig att känna dig värdelös i andras ögon? Något i skolan, hemma eller med kompisar? Är du besviken på någon men anklagar dig själv istället?  Har viktiga vuxna länge ställt stora krav på dig som gjort att du  känt dig otillräcklig? Har du varit för ensam med för mycket ansvar? Allt detta kan göra att man ställer för stora eller orimliga krav på sig själv och att det känns som man inte räcker till som man borde.
Det finns sätt att försöka lära sig att tänka annorlunda om sig själv och att bryta negativa tankebanor. Då kan man vända sig till Första linjens barn och ungdomspsykiatri på vårdcentralen eller till  BUP.
Men först måste man veta mer om dig. Hur du har det i ditt liv med viktiga relationer, hemma och med kamrater. Hur det är i skolan. Finns något där som behöver förändras eller du behöver stöd med?
Vänd dig till skolkurator/skolpsykolog eller till ungdomsmottagningen i din kommun.
Och vet dina föräldrar om hur du mår? De kan förhoppningsvis då ge dig stöd.