Sjukt stressad över skolan
Hej, Jag är en tjej på 11 år. Jag är sjukt stressad över skolan och får mycket  ångest över det. Jag är alltid trött. Jag har VÄLDIGT svårt att somna på kvällarna så det slutar oftast med att jag somnar runt 03:00. Jag har svårt att koncentrera mig i skolan och beroende på vad min pappa (med ADD) har berättat så misstänker jag att jag också har det Jag är också VÄLDIGT skoltrött. Jag  känner mig värdelös. Jag mår inte bra. Jag känner ingen ork till att gå upp på morgonen...
Ska jag söka hjälp?
11-åring son tror att hon har depression och ADD

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Svaret är enkelt. Ja, du ska söka hjälp. Det är inte hållbart att somna runt 03:00 - bara det måste göra dig väldigt trött och stressad som i sin tur gör dig orolig, stressad och okoncentrerad som gör att du får svårt att somna och så vidare.
Du måste bryta detta mönster på något sätt och det är nog bra om du får stöd och hjälp med det. Men hur? Jag tror det behövs en plan där åtminstone dina föräldrar och skolhälsovården är inkopplade - kanske också BUP eller en vårdcentral.
Mitt förslag är att du berättar för dina föräldrar och din mentor eller skolkurator om dina svårigheter i skolan och med sömnen och att du med dina föräldrars hjälp i samarbete med skolan försöker hitta lösningar som gör dig mindre stressad. Jag tycker också du ska ta upp dina tankar om ADD. Kanske din pappa kan känna igen de svårigheter du nu har och kan förstå hur du har det? Det är naturligtvis viktigt att ta reda på vad som kan vara anledningen till all denna stress och ångest du har.
Lycka till!