Mamma skriker på mig varje dag
Hej!  Jag undrar vad för slags stöd/hjälp jag kan få av er till mitt följande problem: mina föräldrar, främst mamma skiker och är irriterad varje dag på mig och mina syskon. Det kan vara småsaker som att datorn krånglar för att hon inte är så teknisk så går hon loss med all ilska på mig eller någon annan och är riktigt otrevlig. Jag har försökt påpeka detta genom att prata med hon, dock säger hon att i en familj bråkar man punktslut. Jag förstår att man kan bråka ibland men verkligen inte varje dag. Det har hänt att hon, skrikit mitt i örat på mig,utan be om ursäkt eller att hon kritiserar mig för den jag är eller om jag börjar få tårar i ögonen fortsätter hon och ifrågasätter det. Jag känner mig väldigt otrygg vid alla dessa tillfällen när det är skrik och bråk. Nästa gång som hon skriker på mig, så kommer jag förmodligen inte skrika tillbaka ens, jag kommer använda våld och slå så hårt att hon åker in på sjukhus. Jag har helt enkelt tröttnat på mamma och allt bråk i familjen. Jag är 17 så har försökt uthärdat men nu vill jag nästan hellre att föräldrarna skiljs eller att jag flyttar till en fosterfamilj. Snälla vad ska jag göra, behöver verkligen hjälp...
schnus

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev!
Jag förstår det som att du är på bristningsgränsen av allt bråk hemma. Det kan vara minst lika jobbigt att vara med om andras bråk som att vara utsatt själv och vad jag förstår är du med om bäggedera dagligen.
Jag vet inte om det är möjligt att prata med dina föräldrar tillsammans - vad jag förstår bråkar de även sinsemellan. Ett alternativ hade annars varit att ta hjälp av pappa (eller någon annan vuxen, mor/farföräldrar som dina föräldrar kanske lyssnar på?) för att verkligen förklara hur plågsamt det här är för dig och dina syskon och hur utsatt du blir.
Ibland kan det gå att prata om man väljer ett lugnt tillfälle och försöker att prata framåt om vad man kan göra och inte så mycket om det som varit.
På din beskrivning låter det tyvärr som att du försökt prata men att det inte har funkat. Mamma ser det som ett sätt man är på i en familj: "man bråkar punkt slut". Men en familj behöver ju ta hänsyn till alla sina medlemmar och inte fortsätta med något som gör någon i familjen arg och ledsen dagligen.
Om det inte är möjligt att förklara för dina föräldrar att du och dina syskon mår dåligt av ständiga bråk och kritik så tycker jag att du ska vända dig till socialtjänsten. Jag skickar med en artikel också.
Du ska inte behöva vara så ensam i det här.
Det är inte så konstigt att du känner att du snart bara klipper till, för du behöver stöd nu!
Börja med närmaste Ungdomsmottagning så kanske de kan hjälpa dig vidare eller eventuellt till socialtjänsten.