Livrädd för sprutor och blodprov
hej bup, jag är värkligen liiiivrädd för sprutor och blodprov, vi tog spruta i klassen för några veckor sedan och jag började gråta så fort jag kom in genom dörren. vill värkligen klara av att ta sprutor och blodprov utan att ha ångest i månader innan och skrika när jag tar dom. vet inte om jag ska berätta för mamma och pappa eller om dom kommer tycka att jag överdriver. (det gör jag verkligen inte).
SNÄLLA HJÄLP MIG.
orolig tjej

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du skriver hit och undrar hur du ska göra. Det är ju bra att kunna ta sprutor och ibland är det nödvändigt. Det finns hjälp att få.
Jag tycker du ska prata med dina föräldrar så ni kan gå till vårdcentralen eller BUP och berätta om ditt problem. Det brukar finnas olika behandlingar som gör att du blir mindre rädd och mycket lättare kan ta sprutor. På Vårdguiden kan du läsa lite mer om spruträdsla.
Lycka till!