Är det okej att vara ledsen utan anledning?
Jag är ganska ofta nedstämd och irriterad. Jag vet inte ens om jag har en anledning till att vara det eller inte. Är det ”okej” att vara ledsen utan att ha anledning? Har känt såhär i 2-2,5 år, med små mellanrum dock.

BUP svarar:
Hej!
Du har känt dig nedstämd och irriterad under ett par år. Det är en lång tid. Du undrar om det är okej att vara ledsen utan anledning. Nej, inte under så lång tid. Och även om du just har svårt att se vad det är, så finns det någon orsak till att du känner dig så här. Ibland kan man vara så van vid att saker är som de är, att man inte tänker på hur det påverkar en.
Jag tycker du ska vända dig till någon att tala med där du kan få hjälp att hitta vad det är och vad du behöver för att må bättre. Tala med skolkurator eller en kurator på ungdomsmottagningen i din kommun.
Det kan också vara bra att du går till vårdcentralen och kollar dina värden för att utesluta någon somatisk orsak som till exempel blodbrist. På vårdcentralen kan också finnas Första linjens barn och ungdomspsykiatri som har psykolog du kan tala med.
Och du har väl talat med dina föräldrar så de vet hur du mår? Om inte så ska du göra det. De kan hjälpa dig att få bra hjälp. Så här ska du inte behöva ha det.
Lycka till!