Har fortfarande problem med mig själv
Hej,
Jag har gått i skolan i snart 13 år och under en stor del har jag verkligen inte gillat mig själv. När jag fick min första kompis i skolan så var jag redan innan väldigt känslig och blyg och hade svårt och säga nej. Men sen när en tredje person blev inblandad så märkte jag att jag inte passade in. Det kan ha varit så att bara jag trodde det men jag blev efter det utstött av den här kompisen antagligen inte tyckte jag va intressant eller bra så hon började istället vara med min enda vän som jag hade på skolan, samtidigt som hon stötte bort mig. Det höll på i några år och jag bara litade på min kompis som sa att hon inte heller gillade den här personen, men ändå var med henne trots att hon var väldigt bossig och otrevlig mot oss båda. Redan under den här tiden hatade jag mig själv så otroligt mycket.. Vi kunde inte blanda in lärare eller föräldrar för dom "skulle aldrig förstå" trodde vi..Jag hade spenderat en hel sommar med att sitta hemma i mitt rum, och inte störa nån (inklusive min familj).
Jag bröt äntligen samman en kväll och berättade för min mamma vad som faktiskt hade hänt i skolan och hur jag gråtit dom flesta kvällar pågrund av hur jag mått. Då fick jag modet att byta skola. På den nya skolan fick jag vänner nästan direkt och kände att jag faktiskt hade roligt i skolan (nåt jag inte hade känt på länge). Men som alla bra saker så tog det roliga slut. Jag började hata mig själv igen, jag kände mig dum, jobbig, hatad av allt och alla. Jag behövde bli skjutsad till skolan, bli mött av lärare utanför skolan samt gå till en psykolog för att komma igenom skolan.
Nu går jag i sista året av gymnasiet. Väljer att inte prata med någon bara lärare om jag måste. Jag har tre kompisar utanför skolan som jag träffar då och då. Och jag har fortfarande problem med mig själv. Jag har milda ätstörningar som innebär att jag skippar måltider och äter skräpmat mer än jag borde. Jag sover högst 6 timmar per natt om jag försöker. Jag mår lite bättre än vad gjort i grundskolan men jag känner ändå ofta att jag inte vet vad jag ska göra. Finns det någonting jag kan tänka på för att försöka må bättre?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tror det finns en hel del som du skulle kunna göra för att må bättre. Men då tänker jag inte på råd och tips. Det finns säkert sådana också men det är svårt att veta vad som skulle passa just dig.
Men jag tror du skulle ha mycket att vinna på att börja någon typ av samtalsbehandling och få hjälp att hantera de tankar som hindrar dig leva fullt ut. Du skriver att du väljer att inte prata med någon i skolan. Hur kommer det sig? Jag antar det hänger ihop med vad du tidigare varit med om och de ihärdiga negativa tankarna du verkar få eller ha om dig själv.
Du har tidigare gått och pratat med en psykolog. Det verkar som det var en bra erfarenhet och att det hjälpte dig att klara av skolan då men det verkar också som du fortfarande har kvar en stor del av problemen som hindrade dig tidigare men att du hittat på sätt att bemästra dem bättre?
Jag tror du skulle ha mycket att vinna på någon typ av behandling av de problem du har. Vad är det egentligen som gör att du inte mår bra och trivs med dig själv och livet? Du har kamrater, men inte i skolan. Om jag gissar tror jag du skyddar dig mot risken att bli avvisad? Och vad hände i din gamla skola. Allt gick ju bra men så började du hata dig själv igen. Något hände som fick dig att ändra kurs helt och hållet -både till skolkamraterna men också till dig själv, tror jag.
Det är värt att prata om och förstå och få möjlighet att förändra - eller hur? Det kan vara smärtsamt att inte vara populär, inte vara så omtyckt, att bli sviken och övergiven och så vidare, men det är inte detsamma som att man är en dålig och värdelös person.
Jag tycker du i första hand ska ta kontakt med en ungdomsmottagning eller vårdcentral och berätta om de problem du har.
Lycka till!