Vill få kontroll över min mentala hälsa
minst en gång om året börjar jag få självmordstankar och känner mig förjävligt. det trycker så hårt i mitt bröst så jag knappt kan andas och jag vet inte vart jag kan ta vägen. varje år tänker jag att det kan inte bli värre än förra och varje år blir jag bevisad fel. förra året började jag skada mig själv, jag skrev ett självmordabrev, planerade mitt självmord och var nära att svälja 10 smärtstillande och nu känner jag att jag håller på att hamna i skiten igen och är livrädd. jag har gått till flera olika kuratorer du psykologer och alla gör så jag bara mår mer skit. på det här har jag en sån grov ångest hela tiden året om. jag har haft den så länge som jag kan minnas men på senare tid har den blivit så mycket värre så jag vet inte vart jag ska ta vägen när den är som värst. jag träffar knappt vänner längre och har förlorat nästan alla mina vänner för att jag övertalar mig själv att alla hatar mig. jag känner mig fast i min egna hjärna och jag vet inte vad jag ska göra. jag har för mycket ångest att söka hjälp själv och jag har frågat mina föräldrar om hjälp men de svarar att de inte vill att jag ska ta någon medicin. jag vet inte vad jag ska göra längre och jag vet seriöst inte om jag kommer klara en till vinter om det kommer bli värre än förra året.
jag vill få kontroll över min mentala hälsa innan det är försent. vad ska jag göra?
M

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
När jag läser ditt brev är det verkligen inte svårt att förstå att du har det svårt och att du verkligen lider. Du skriver att du knappt träffar några vänner och att du intalar dig att alla ”hatar” dig. Jag känner ju inte dig men jag skulle kanske kunna gissa att om du tänker att alla hatar dig så drar du dig också undan. Jag undrar om det kanske också är något sådant som hänt när du skriver att du gått hos olika kuratorer och psykologer.
Du skriver att inget har hjälpt utan det har istället känts värre efter ett tag. Om man har haft det så svårt som du beskriver det under lång tid, tar det antagligen lite tid att försöka komma tillrätta med det som gör att du har så svåra tankar och känslor. Jag vet ju verkligen inte hur det har gått till när du har träffat olika psykoterapeuter men jag vet att det brukar kunna ta lång tid och att det brukar kunna kännas väldigt tungt att prata och tänka om det som man helst av allt inte vill tänka på över huvud taget.
Du skriver att när du bett dina föräldrar om hjälp så säger de att de inte vill att du skall ta några mediciner. Alla som kommer till BUP får inte mediciner och det är en fråga som man får prata om tillsammans. Dina föräldrar kanske också behöver höra att det finns andra sätt som man kan få hjälp på också. Till exempel så brukar det betyda mycket att få träffa någon och prata med för att få hjälp ur det som är svårt.
Om det är svårt för dig att prata med dina föräldrar om detta kanske du kan få hjälp av någon vuxen på din skola. Det kanske finns en kurator, mentor eller skolsköterska som du skulle kunna känna lite förtroende för och som du skulle kunna få hjälp av i hur du skall prata med föräldrarna. Jag tror kanske att det är viktigt för dig att kämpa emot tanken på att alla hatar dig för att du skall kunna kämpa på och prata även när det tar emot och känns tungt.
Nu har du skrivit till oss vilket var bra gjort. Nu skall du ta nästa steg och börja prata även om det känns läskigt och svårt.
Lycka till!