Vet inte vad som händer med mig
hej... asså jag vet ibte vad som händer med mig. Ibland känns mitt liv bättre om jag skulle bara dö och försvinna. Jag vet ibte vad jag ska göra längre jag har haft självskadebeteende men slutade för några veckor sen... tips?
M

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det är kämpigt när man känner som du gör. Jag vet inte hur det kommer sig att det är så för dig och vad det kana vara som har lett fram till att du har det så tungt. Det jag dock vet är att det aldrig är bra att gå runt själv med sådana jobbiga tankar och känslor som du verkar ha.
Jag undrar förstås om det finns någon i din omgivning som vet hur det är för dig? Vet dina föräldrar om hur du har det? Finns det någon vuxen på din skola som sett att du har det svårt? Jag tycker att du skall göra ett försök att prata med dina föräldrar om hur du tänker och känner.
Det brukar vara så att föräldrar trots att det kan verka oroliga, vill vet hur deras barn ha det och att de vill hjälpa till. Prata med dina föräldrar så kan ni tillsammans tänka om vart ni skall vända er. Det låter som att ni kanske behöver kontakta er BUP-mottagning. Då kan ni fortsätta samtalet med dem om hur du skall få hjälp att må lite bättre.
Det kanske finns någon vuxen på din skola som du skulle kunna känna lite förtroende för och som du skulle kunna prata med?  Det skulle kunna vara skolkuratorn, en mentor eller kanske skolsköterskan. De brukar också ha tankar och idéer om hur och var man kan få hjälp. Så svaret på din fråga är att tipset blir att prata med dina föräldrar och/eller någon vuxen på din skola. Man måste inte gå runt och ha det svårt hela tiden. Det finns hjälp att få.
Lycka till!