Rädd att hamna i depression igen
Hej, jag hamnade på bup för ett år sen på akutmottagningen pga försökte ta livet och bodde där under 6 dagar. Hade kontakt med bup för ca 5-6 månader träffade bara dom kanske 3-4 ggr och avslutade där.. Jag fick ju en del hjälp men efter jag hade avslutat kontakten med dom så kraschade allt och åkte hit och dit och skippade skolan helt och hållet, mitt självskadande beteende blev bara värre. Nu efter denna sommar alltså har jag förändrats men har frf självskadebeteende och det blir bara värre och är rädd att jag hamnar i en depression igen... har ingen psykolog längre för jag hade ljugit mig fram som jag hade gjort med bup och just nu känner jag verkligen att jag behöver hjälp som mest. Vad ska jag göra?? vill inte oroa mina föräldrar för dom har varit med om det förut... Och det finns ingen psykolog där jag bor längre.. för min första psykolog lämnade bara och då fick jag en annan men hen jobbar inte där längre:'(
Mia

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det är inte svårt att förstå att du tycker att du är i en svår situation. När man har det som du är det inte ovanligt att det kan ta ett tag innan man landar i att man faktiskt behöver hjälp.
Du beskriver att tidigare så var det svårt för dig att vara uppriktig mot din terapeut. Kanske det hänger samman med det du beskriver som en ängslan för att oroa dina föräldrar. Jag känner ju inte dig men jag undrar om det är så att du kan känna igen dig i att du är en person som försöker hålla det mesta för dig själv? Att du inte kan ”belasta” din omgivning med dina bekymmer och svårigheter.
Min erfarenhet är att till exempel föräldrar, även om de blir oroliga och ledsna om barnen inte har det bra, trots det vill vara till hjälp. Jag tror att det vore bra för dig om du kunde våga försöka prata med dina föräldrar om hur du tänker och känner nu. En effekt av det kan ju vara att du inte behöver känna dig ensam med det som händer inuti dig och att ni tillsammans kan fundera över vart ni skall vända för att du skall få den hjälp som det låter att du behöver.
Du skriver att det inte finns någon psykolog där du bor längre och att den du träffat inte verkar vara kvar. Det brukar kunna kännas svårt om kontakten bryts. Ibland kan det vara så att man kan tänka att min terapeut är inte kvar för att jag är för svår och för jobbig och då drar man sig istället undan. Min erfarenhet är att ingen har slutat för att de inte orkar med dig utan av andra skäl. Dessvärre drabbar det dig på ett olyckligt sätt.
Du kanske kan känna att du skulle kunna bli lite arg också på det och hämta kraft ur det istället för att dra dig undan. Jag tycker att ni ska ta kontakt med er närmaste BUP och prata med dem om hur du skall få bra hjälp. Ni kan också titta på vårdguidens hemsida och söka efter hjälp där du bor.
Nu har du tagit ditt första steg i och med att du skrev till oss. Nu skall du kämpa på och försöka ta nästa steg. Man måste inte må dåligt hela livet. Det finns hjälp att få.
Lycka till!